De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de aanbieding van een “Damascus Staal” Japanse messenset op de website keukenleukjes.nl en in een advertentie van Keukenleukjes.nl op Facebook. Een kopie van de door klager gemaakte afbeelding van de bestreden aanbiedingen is aan deze beslissing gehecht.
Samenvatting van de klacht
Klager maakt bezwaar tegen het feit dat in de uitingen reclame wordt gemaakt voor een “Damascus Staal” messenset. De messen zijn volgens klager niet van Damascus staal, maar slechts voorzien van een daarop gelaserde Damascus print. Verweerder heeft de website al aangepast, maar op Facebook maakt zij nog steeds reclame met de misleidende term “Damascus Staal”.
Het oordeel van de voorzitter
Niet in geschil is dat de messen ten onrechte worden aangeprezen als “Damascus Staal”. Hierdoor is geen juiste informatie verstrekt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de samenstelling, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.