a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2022/00500

Datum:

21-12-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een reclamebord dat boven de kassa van een Jumbo filiaal hangt, met een afbeelding van vijf winkelwagentjes en de tekst: “Vlot winkelen met onze kortewachttijdgarantie”. In het eerste (meest linkse) winkelwagentje staat: “aan de beurt bij de kassa”, onder het winkelwagentje met het cijfer 4 staat: “boodschappen gratis”.

 

Samenvatting van de klacht en repliek

Klager stelt dat adverteerder de belofte dat de vierde wachtende in de rij de boodschappen gratis krijgt, niet nakomt. Volgens klager deed de volgende situatie zich voor in een Jumbo-filiaal in Drachten. Achter klager was een vierde wachtende in de rij aangesloten. Toen zei de kassamedewerker: “Kassa 1 gaat ook voor u open”, waarop klager meteen zei: “deze meneer was al vierde wachtende”. Deze man heeft zijn boodschappen niet gratis meegekregen. Volgens klager is vervolgens aan hem uitgelegd dat als de kassamedewerker eerder aangeeft dat er nog een kassa opengaat dan dat een klant claimt de vierde wachtende te zijn, er geen aanspraak gemaakt kan worden op deze “zekerheid”. Volgens klager is die voorwaarde, anders dan adverteerder hem vertelde, niet van toepassing op de situatie dat een klant al als vierde in de rij staat, ook al heeft de klant nog niet zelf geclaimd dat hij zijn boodschappen gratis wil ontvangen.  

 

Samenvatting van het verweer en de dupliek

Om ervoor te zorgen dat de klant niet te lang bij de kassa hoeft te wachten, heeft adverteerder de korte wachttijdgarantie ontwikkeld. Deze houdt in dat een klant zijn boodschappen gratis krijgt als hij bij de kassa de vierde wachtende in de rij is en bovendien niet alle kassa’s open zijn, en hij niet bij een andere kassa met een kortere rij kan aansluiten. Een verwijzing naar de spelregels van Vlot Winkelen is op diverse plekken in de winkels en op de website van adverteerder te vinden. De extra kassa werd geopend vóórdat klager melding deed van de klant die als vierde wachtende in de rij zou staan. De gratis boodschappen zijn ook niet conform punt 6 van de spelregels geclaimd. De klant moet namelijk zelf direct de gratis boodschappen claimen om aanspraak te kunnen maken op de Vlot Winkelen Garantie, voordat er een nieuwe kassa wordt geopend. Verder licht adverteerder, naar aanleiding van een vraag van het secretariaat van de Reclame Code Commissie, toe hoe wordt gegarandeerd dat consequent en volgens de voorwaarden uitvoering wordt gegeven aan de Vlot Winkelen Garantie.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter laat in het midden of de persoon die volgens klager achter hem als vierde wachtende in de rij stond, recht had op gratis boodschappen. Ook indien dat het geval was, geldt dat deze persoon zelf, ondanks de discussie in de winkel tussen klager en het winkelpersoneel, geen beroep heeft gedaan op de Vlot Winkelen Garantie, hetgeen een voorwaarde is voor het gratis krijgen van de boodschappen. Daarbij moet het bij een ‘garantie’ gebruikelijk worden geacht dat de consument zelf deze actief inroept. Dat bedoelde persoon de ‘garantie’ niet heeft ingeroepen, was kennelijk een bewuste keuze van hem. Aan adverteerder kan om die reden niet worden tegengeworpen dat zij geen gratis boodschappen heeft verstrekt. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing

De klacht wordt afgewezen.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken