a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2018/00896

Datum:

07-03-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op www.tomtom.com. Daarin staat onder:

“TOMTOM GO ESSENTIAL

 Connected navigation for your next roadtrip” onder meer:

“219.95

(..)

Lifetime* TomTom Traffic

Lifetime* Europe Maps

(…)”.

De asterisken verwijzen naar de mededeling:

“Lifetime means the useful life of the device, i.e. the period of time that TomTom supports your device with updates, services, content or accessories. A device will have reached the end of its life when none of these are available any more. You need a PC with an internet Connection and a MyTomTom account to download new maps and updates. For more information, visit tomtom.com/lifetime

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de aanduiding “Lifetime” oneerlijk. Hij voert daartoe het volgende aan.

“Lifetime” impliceert dat er ondersteuning wordt geboden, ten minste zolang als het navigatiesysteem blijft werken; men zou kunnen stellen dat gesuggereerd wordt dat gerefereerd wordt aan de duur van een gemiddeld mensenleven.

Klager erkent dat door middel van een asterisk in de reclame-uiting wordt uitgelegd dat “Lifetime” betekent, aldus klager:

“The useful life of the device, i.e. the period of time that TomTom supports your device with updates, services, content or accessories. A device will have reached the end of its life when none of these are available any more. For more information, visit tom.tom.com/lifetime”. Naar zijn mening is er aldus echter sprake van een misleidende, oneerlijke benadering en dient er een eenvoudigere, meer accurate term te worden  gebruikt dan “Lifetime”.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Waar de term “Lifetime” is vermeld, verwijst TomTom naar een voetnoot waarin omschreven wordt dat “Lifetime” betekent dat de consument de relevante diensten ontvangt “for the useful life” van zijn product (“i.e.: Lifetime is the useful (…) are availabale any more”). De voetnoot verwijst ook naar een URL die de term “Lifetime” verder omschrijft. Adverteerder legt schermafdrukken over van de productpagina waarnaar klager verwijst en van de pagina waarin “Lifetime” wordt omschreven. 

“Lifetime” is een gebruikelijke term als het gaat om diensten in het kader van zowel navigatie-apparatuur als elektronica-industrie, gericht op consumenten in het algemeen. Voor navigatiesystemen in het bijzonder is het gebruikelijk om klanten erop te wijzen dat zij geen toekomstige map updates hoeven te kopen (of andere updates), omdat alle toekomstige map updates inbegrepen zijn bij de prijs van het systeem, zolang als TomTom doorgaat met het ondersteunen van het systeem.

Van belang is op te merken dat de levensduur van een apparaat niet automatisch eindigt bij introductie van een nieuw apparaat of een serie apparaten. Ter referentie, TomTom introduceerde apparaten met Lifetime diensten in 2013, en is tot op heden niet gestopt met de ondersteuning van deze apparaten, aldus adverteerder.

Gelet op het bovenstaande verzoekt zij de Commissie om de klacht af te wijzen.

 

Het oordeel van de Commissie

De klacht komt erop neer dat klager bezwaar maakt tegen het gebruik van de term “Lifetime” in de bestreden reclame-uiting; naar zijn mening impliceert “Lifetime” zolang als het apparaat blijft werken en past deze term niet bij de uitleg die TomTom er in werkelijkheid aan geeft, namelijk -samengevat- “the useful life of the device, i.e. the period of time that TomTom supports your device with updates, services, content or accessories” oftewel de nuttige levensduur van het navigatiesysteem, zijnde de periode waarin TomTom ondersteuning biedt voor het navigatiesysteem in de vorm van software-updates, service, inhoud en accessoires. De Commissie oordeelt hierover als volgt.

Bovengenoemde specifieke betekenis die TomTom aan het begrip “Lifetime” geeft, kan bij de gemiddelde consument niet als bekend worden verondersteld. Om die reden mag van adverteerder worden verwacht dat hij dit begrip in de bestreden uiting duidelijk toelicht. Naar het oordeel van de Commissie is dat in dit geval gebeurd; door middel van een asterisk achter het begrip “Lifetime” verwijst adverteerder duidelijk naar de uitleg van dit begrip in dezelfde uiting, achter eveneens een asterisk. In deze uiting wordt bovendien voor meer informatie verwezen naar “tomtom.com/lifetime”, waarvan bij het verweer een afdruk is overgelegd. Hier wordt het begrip “Lifetime” onder het kopje “WHAT DOES “LIFETIME” MEAN?” nogmaals toegelicht. 

Dat klager zich niet kan vinden in het feit dat adverteerder bovenbedoelde betekenis aan het begrip “Lifetime” geeft, betekent nog niet dat de bestreden reclame-uiting daardoor in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken