a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2020/00263

Datum:

28-07-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de (mobiele) website van Canon, voor zover daarin staat:
“SPECIAAL VOOR STUDENTEN: NU TOT € 300,- CASHBACK. Geldig bij aankoop van geselecteerde Canon-producten tussen 1 januari en 31 december 2020 bij deelnemende verkooppunten.
REGISTREREN>
Registreer
Ik heb een product gekocht e wil graag mijn cashback claimen
Klik hier
Producten
Welke geselecteerde Canon producten doen mee?
Klik hier
REGISTREER
CASHBACK – Hoe werkt het?
STAP 1 – vul je gegevens in en kies voor cashback
STAP 2 – upload je aankoopbewijs en kopie van jouw studentenpas/kaart
STAP 3 – na goedkeuring wordt binnen 30 dagen het bedrag op je rekening gestort.
Registreer hier
Verkooppunten: vind snel het dichtstbijzijnde Canon-verkooppunt met behulp van onze dealerlocator.
Na aankoop kan je het tegoed en/of cashback via deze site eenvoudig en snel aanvragen.
Terug naar boven ^ ”.

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.
De dochter van klaagster heeft naar aanleiding van de uiting 2 Canon flitsers gekocht van € 259,- per stuk, in de veronderstelling dat zij in aanmerking kwam voor de cashbackactie. Toen zij zich vervolgens voor de cashbackactie registreerde, bleek dat je voor de actie minimaal 18 jaar oud moest zijn. Klaagsters dochter was op dat moment 15. Op de mobiele website wordt deze leeftijdsvoorwaarde volgens klaagster niet vermeld. Navraag bij Canon leerde dat de voorwaarde onder het kopje “registreren” staat. Klaagster vindt dit misleidend. Registreren doe je pas als je iets gekocht hebt; zonder aankoopbewijs valt er weinig te registreren, aldus klaagster.

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
Zowel klaagster als haar dochter heeft de actievoorwaarden niet gelezen. Deze staan duidelijk zichtbaar en toegankelijk op de website, direct onder de tekst “speciaal voor studenten: nu tot € 300,- cashback. Geldig bij aankoop van geselecteerde Canon-producten tussen 1 januari en 31 december 2020 bij deelnemende verkooppunten.” Het is onvermijdelijk dat de weergave van een website op een computer anders is dan op een mobiele telefoon. Op de mobiele website staat de informatie ook, maar dan onder elkaar i.p.v. naast elkaar. Adverteerder heeft een afbeelding overgelegd van de actie op de mobiele website, waaronder de voornoemde tekst de volgende uitklapbare kopjes staan: “registreren”, “deelnemende producten”, “verkooppunten”, “FAQ” en “actievoorwaarden”. In de actievoorwaarden staat (onder punt 4): “Deelname aan de Actie staat open voor iedereen van 18 jaar en ouder. […]”.
In de uiting staat dat een geldige studentenkaart moet worden geüpload. Klaagsters dochter is 15 en dus middelbare scholier. Volgens Canon ligt het in het geval van minderjarigen op de weg van hun ouders/verzorgers om vooraf mee te lezen en hen te wijzen op belangrijke voorwaarden. 
Canon begrijpt de teleurstelling van de dochter van klaagster en heeft uit coulance de cashback aan haar toegekend.

Het oordeel van de voorzitter

Bovenaan de uiting staat “Speciaal voor studenten: nu tot € 300,- cashback”. Iets lager, onder de voor de actie geselecteerde producten, staat: “cashback – hoe werkt het?” en “stap 1 – vul je gegevens in en kies voor cashback”, “stap 2 – upload je aankoopbewijs en kopie van jouw studentenpas/kaart” en “stap 3 – na goedkeuring wordt binnen 30 dagen het bedrag op je rekening gestort.”
Aan klaagster is bij e-mail van 16 juli 2020 gevraagd of haar dochter, ondanks haar jonge leeftijd, wellicht toch al over een studentenkaart beschikt. Klaagster heeft niet op deze vraag gereageerd. 
Uit de woorden “studenten” en het feit dat de studentenkaart geüpload dient te worden (“stap 2”) zal de gemiddelde consument begrijpen dat deze actie bedoeld is voor studenten die over een studentenkaart beschikken. De term ‘student’ zal de gemiddelde consument (in zijn algemeenheid)  begrijpen als ‘deelnemer aan bepaalde vervolgopleidingen’. Op de website waar het studentenreisproduct (de OV-studentenkaart) kan worden aangevraagd, wordt het begrip ‘student’ als volgt gedefinieerd: “zowel de voltijds deelnemer in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo beroepsopleidende leerweg) als de student in het hoger onderwijs (ho) of wetenschappelijk onderwijs (wo).”
Uit het voorgaande blijkt dat de actie niet is bedoeld voor scholieren. Dat de 15-jarige dochter van klaagster geen gebruik kan maken van de actie brengt om die reden niet mee dat de uiting onjuist of misleidend is.

De beslissing van de voorzitter

De klacht wordt afgewezen.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken