De bestreden reclame-uiting
Het betreft de app van Kruidvat, waarin onder meer staat:
“Gratis JBL Clip3 t.w.v. 59.99
én dubbele punten bij een Gilette XXL
voordeelverpakking”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Om aanspraak te kunnen maken op de gratis JBL speaker, moet in de winkelwagen een e-voucher worden toegevoegd. Deze onmisbare informatie ontbreekt in de app, waaruit men direct kan shoppen, maar blijkt wel uit de website van Kruidvat, waarvan klager afdrukken overlegt. Daarop staat:
“GRATIS E-
VOUCHER JBL
CLIP3 SPEAKER
*Doe een GRATIS E-voucher voor een JBL Clip3 speaker t.w.v. 59,99 in je winkelmand bij aankoop van 1 actieproduct”.
Klaagster ontving de door haar bestelde scheermesjes zonder speaker. Zij vindt de uiting misleidend.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Adverteerder (hierna ook: ASW) heeft geprobeerd om zo duidelijk mogelijk te maken dat “het een voucher/tweede kassabon betreft”. Verwezen wordt naar de bij het verweer overgelegde screenshots van haar website. Een en ander is ook vermeld in “de advertentie en actievoorwaarden en op de product pagina”. In dit verband verwijst ASW naar een bij het verweer overgelegd screenshot betreffende dezelfde actie van Trekpleister.
Van bovenbedoelde informatie had klaagster kennis kunnen nemen, maar waarschijnlijk heeft zij deze niet gezien. Indien de onderhavige informatie niet in de app stond, zoals klaagster stelt, dan betreurt ASW dat. ASW zal hier onderzoek naar doen en indien nodig maatregelen treffen, zodat alle tekst duidelijk wordt afgebeeld. Zij heeft geenszins de intentie gehad om informatie niet te delen.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden app is sprake van een “Gratis JBL Clip3 t.w.v. 59.99 (…) bij een Gilette XXL voordeelverpakking”. Adverteerder heeft niet, althans niet voldoende weersproken dat in deze app niet is vermeld dat het, om dit gratis item te ontvangen bij een bestelde Gilette XXL voordeelverpakking”, nodig is om in de winkelwagen een e-voucher toe te voegen. Naar het oordeel van de voorzitter betreft het hier essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een besluit over een transactie te nemen. Aangezien deze informatie niet in de app is opgenomen, is er sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht hij de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
De voorzitter heeft nota genomen van de mededeling van adverteerder dat zij onderzoek zal doen naar de onderhavige kwestie en indien nodig maatregelen zal treffen.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.