a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Dossiernr:

2020/00601

Datum:

25-01-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van een Nokia USB-C snellader 18W AD-18WE voor € 17,50 op de website phonemarket.nl. Onder het kopje “Waarom PhoneMarket?” staat, voor zover hier van belang:

“Gratis verzending naar NL en BE”.

 

De klacht

In de uiting staat dat verzending naar Nederland en België gratis is. Dit is niet juist. Toen klaagster de aangeboden snellader bestelde en voor verzending naar België koos, bleek bij het afrekenen dat er € 4,95 aan verzendkosten in rekening werd gebracht. Via de chat heeft adverteerder haar desgevraagd meegedeeld dat voor alle bestellingen naar België van minder dan € 50,- verzendkosten van € 4,95 moeten worden betaald. Klaagster meent dat dit in de uiting moet worden vermeld.

 

Het verweer

Tijdens het afrekenen, het bestellen en op de verzendpagina wordt aangegeven dat er verzendkosten worden gerekend voor bestellingen onder de € 50,- naar België. Er is dus geen sprake van misleiding.

 

Het oordeel van de voorzitter

1. In de bestreden uiting wordt in absolute zin meegedeeld “Gratis verzending naar NL en BE”. Vast is komen te staan dat verzending naar België slechts gratis is indien het bestelbedrag minimaal € 50,- bedraagt en dat onder dit bedrag € 4,95 aan verzendkosten in rekening wordt gebracht.

2. Dat aan de geadverteerde gratis verzending de voorwaarde van een minimaal bestelbedrag van       € 50,- is verbonden, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. De bestreden uiting met bestelmogelijkheid betreft een uitnodiging tot aankoop in verband met een overeenkomst op afstand in de zin van artikel 8.4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Uit de aanhef en punt i van dit artikel volgt dat op duidelijke wijze essentiële informatie moet worden verstrekt over de bijkomende kosten die verschuldigd kunnen zijn. Voor de onderhavige uiting betekent dit dat de consument er duidelijk op moet worden gewezen dat in geval van een bestelbedrag lager dan € 50,- de geadverteerde gratis verzending naar België niet geldt en een bedrag van € 4,95 aan verzendkosten in rekening wordt gebracht. Op grond van artikel 8.4 onder p NRC moet deze informatie worden gegeven op een in het oog springende manier en voordat de consument zijn bestelling plaatst. De uiting voldoet niet aan deze vereisten. Dat bij een bestelling voor België van minder dan € 50,- verzendkosten moeten worden betaald, blijkt immers pas als de consument al tot bestelling is overgegaan. In de uiting zelf wordt de consument op geen enkele wijze op de voorwaarde van een minimaal bestelbedrag gewezen.

3. Dat de gemiddelde consument blijkens het vorenstaande niet voldoende duidelijk wordt geïnformeerd over de verzendkosten die verschuldigd kunnen zijn, brengt mee dat sprake is van het op onvoldoende duidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4. Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken