a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Status:

Dossiernr:

2019/00744/B

Datum:

13-02-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radioreclame, waarin wordt gevraagd:  

“He, ennuh, stel je hebt aan het eind van het jaar niet al je fysiobehandelingen opgemaakt raak je die dan kwijt?”

Het antwoord luidt:

“t Hoeft niet, want bij Ohra hebben we nu de fysio meeneemservice. Zo neem je bij een aanvullende zorgverzekering de ongebruikte fysiobehandelingen van 2020 gewoon mee naar 2021. Dat is nou verzekeren zonder paarse krokodillen. Kijk op ohra.nl. OHRA Direct geregeld”. 

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

In de radioreclame wordt niet gezegd dat het maximaal € 1,50 per maand kost om fysiobehandelingen mee te nemen naar het volgende jaar. Dit blijkt pas uit de website. Klaagster vindt de reclame misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De OHRA Fysio Meeneemservlce is een nieuwe service die vanaf 1 januari 2020 kan worden meeverzekerd. De radioreclame is bedoeld om mensen te wijzen op deze nieuwe service. Het betreft een “hoogover” boodschap waarbij het volgens adverteerder duidelijk is dat niet alle ins en outs in de uiting van 25 seconden aan bod komen. In de radioreclame wordt verwezen naar de website www.ohra.nl.

Adverteerder is een digitale zorgverzekeraar en op de website treft men op de homepagina de volledige informatie aan over de voorwaarden van de Fysio Meeneemservice. Deze pagina bevat ook een video met uitleg van de voorwaarden.

Klaagster vindt het misleidend dat in de reclame niet wordt vermeld dat de Fysio Meeneemservice maximaal € 1,50 per maand kost, waar men pas via de website achter komt. Gezien het bovenstaande kan adverteerder klaagsters opmerkingen niet plaatsen. Het is de bedoeling dat men de reclame in zijn geheel ziet, in de juiste context. Het gaat om het belichten van een nieuwe service en niet wordt gesuggereerd dat deze gratis zou zijn, aldus adverteerder.

Adverteerder concludeert dat zij zich niet kan vinden in de klacht. Voor nadere informatie kan men zoals gebruikelijk de website van OHRA raadplegen.

 

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft niet weersproken dat men, om gebruik te kunnen maken van de Fysio Meeneemservice, maximaal € 1,50 per maand moet betalen voor deze service.

Dit aspect acht de Commissie dermate essentieel voor de onderhavige service, dat de consument daar in de bestreden radioreclame, ook al is deze naar haar aard van korte duur, uitdrukkelijk op had moeten worden geattendeerd. De enkele vermelding “Kijk op ohra.nl” geeft wat dit betreft onvoldoende informatie. 

Gelet op het bovenstaande is er sprake van een verborgen houden van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken