a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00233

Datum:

10-04-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende twee televisiecommercials die zijn uitgezonden tijdens reclameblokken gedurende het televisieprogramma The Voice Kids:

1. een commercial voor condooms genaamd “Orgasm’ Intense”. In de commercial wordt door de voice-over gezegd: “Jij… En de nieuwe Durex Orgasm’ Intense.” (in beeld verschijnt een mannenhand die een (verpakt) condoom pakt.) “Versterkt met stimulerende gel. Kunnen haar een orgasme geven met explosieve intensiteit. Durex Orgasm’ Intense. Voor mannen die orgasmes geven.” Tijdens het uitspreken van deze tekst worden beelden getoond van een man en een vrouw die, (eerst gekleed, daarna ongekleed) elkaar kussen terwijl zij op een bed liggen. Vervolgens ziet men de blote rug van de man van bovenaf terwijl hij op de vrouw ligt. Uit het bed stijgt een paarse wolk op, als een explosie. Ten slotte knipoogt de man naar de camera. In beeld verschijnt de mededeling “Durex Orgasm’ Intense. Voor mannen die orgasmes geven. #orgasmsforall”, en: “Love sex, durex®, durex.nl”,

2. een commercial voor glijmiddel waarin wordt gezegd: “9 op de 10 vrouwen zeggen dat seks lekkerder is met een glijmiddel. Durex Play gel. Voor die drogere dagen staat je glijmiddel altijd klaar”. In deze commercial zijn beelden te zien van vrouwen die in verschillende situaties een flesje Durex Play gel pakken

 

Samenvatting van de klacht

De televisiecommercials zijn niet geschikt om tijdens The Voice Kids te worden uitgezonden.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter verwijst naar dossier 2017/00328 waarin ten aanzien van de commercial voor “Orgasm’ Intense” is geoordeeld dat deze niet vóór 20.00 uur mag worden uitgezonden. In de situatie die nu moet worden beoordeeld, is dezelfde commercial voor “Orgasm’ Intense” na 20.00 uur uitgezonden. De voorzitter acht het begrijpelijk dat klaagster bezwaar maakt tegen het feit dat de commercial voor “Orgasm’ Intense” in een reclameblok tijdens The Voice Kids is uitgezonden. De Reclame Code Commissie kan echter geen regels opleggen ten aanzien van de programma’s gedurende welke commercials mogen worden uitgezonden, maar kan enkel een tijdstip bepalen waarna een bepaalde televisiecommercial mag worden uitgezonden. Nu de commercial voor “Orgasm’ Intense”, evenals de commercial voor Durex Play gel, is uitgezonden na 20.00 uur, kan de klacht niet slagen en wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken