a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00266

Datum:

30-04-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Eyelove waarin is te zien hoe een persoon rijexamen doet. Doordat deze persoon blijkbaar niet scherp ziet en hij een man (René Froger) op een zebrapad voor de auto over het hoofd ziet, is een ingreep noodzakelijk. Hierna zegt René Froger tegen de persoon: “zet hem op he?” ,waarna een multifocale bril wordt aangeprezen. In de tag-on bij deze televisiecommercial vraagt René Froger of de persoon geslaagd is, waarna deze antwoord: “Nou voor mijn bril wel”.

 

De klacht

Deze wordt als volgt samengevat. In de (tag-on bij de) televisiecommercial zegt de man dat hij geslaagd is “op een manier of hij doof is of down heeft”. Klaagster, die heeft gewerkt in de gehandicaptenzorg, stoort zich hieraan en acht dit niet respectvol en in strijd met de normen en waarden.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter heeft kennisgenomen van de tag-on en is van oordeel dat daarin niet de suggestie wordt gewekt dat de desbetreffende man doof is of het syndroom van down heeft. De manier waarop de man praat, rechtvaardigt een dergelijke aanname niet. Nu het om een persoonlijke perceptie van klaagster gaat die geen grondslag vindt in de reclame-uiting, beslist de voorzitter als volgt.


De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken