De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Schoonenberg in het kader van: “De tennisclub”. Hierin is te zien hoe een vrouw met behulp van een afstandsbediening het geluid van een televisie in het bijzijn van anderen steeds harder zet. Vervolgens is te zien hoe de vrouw met de afstandsbediening aanzienlijk is verouderd. Hierna verschijnt in beeld, en wordt door de voice-over gezegd: “Kijk’ Zonder hoortoestel, dan lijk je pas oud”. Tot slot bezoekt de vrouw een Schoonenberg winkel die zij daarna, weer aanzienlijk jonger, verlaat. De voice-over zegt hierbij onder meer: “Doe niet zo oud. Kom naar Schoonenberg”.
De klacht
De televisiecommercial wekt de suggestie dat men zonder hoortoestel, met gehoorproblemen, oud is en er niet meer bij hoort, alsmede dat men met een hoortoestel weer jong is. Dit is tevens stigmatiserend naar ouderen.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial is sprake van een humoristisch bedoelde aanprijzing van een hoortoestel, waarbij een persoon die herkenbaar slechthorend is als veel ouder wordt voorgesteld dan dezelfde persoon met een hoortoestel. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen een dergelijke vorm van humor zal waarderen. Nu de uiting evenwel de grens van het toelaatbare niet te buiten gaat, wordt beslist als volgt
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.