a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00017

Datum:

13-03-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een dubbelzijdige folder in verband met de opening van een Hans Anders filiaal te Burgum. Op de voorzijde staat onder meer: “Gratis glazen voor je complete enkelvoudige bril”. Op de achterzijde staat onder meer: “Je scoort al een complete enkelvoudige bril vanaf 39,- met onze gratis glazen actie”. Verticaal op de achterzijde staan voorwaarden.

 

Samenvatting van de klacht

Anders dan in de folder staat, krijgt men geen gratis glazen maar € 120,- korting, zoals blijkt uit de door klaagster overgelegde factuur.

 

Het verweer

Op beide zijdes van de folder wordt verwezen naar de gratis glazen actie. Op de achterzijde van de folder staan belangrijke voorwaarden, waaronder de voorwaarde dat deze actie geldt voor index 1.5 glazen. Voor de overige voorwaarden wordt verwezen naar de medewerkers in de winkel of naar de website van adverteerder. Met indexsterkte 1.5 zijn de glazen ook daadwerkelijk gratis. Voor andere opties, zoals een hogere index/dunnere glazen, moet worden bijbetaald. Wel wordt dan € 120,- korting gegeven die klaagster ook heeft ontvangen. Adverteerder vindt dat zij correct heeft gecommuniceerd, maar zal de voorwaarden in de toekomst extra verduidelijken door de volgende tekst toe te voegen aan de voorwaarden in de folder: “Andere opties, zoals dunnere glazen, tegen een meerprijs”.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  De klacht is gericht tegen een dubbelzijdige folder. Op de voorzijde van de folder staat uitdrukkelijk en zonder voorbehoud: “Gratis glazen voor je complete enkelvoudige bril”. Op de achterzijde wordt deze aanbieding in vergelijkbare bewoordingen herhaald. De gemiddelde consument zal hierdoor niet verwachten dat er beperkingen voor dit aanbod gelden, zoals dat de glazen een maximale index van 1.5 mogen hebben. Van deze beperking kan de consument uitsluitend kennis nemen via een onopvallende, verticaal gedrukte tekst in een zeer klein lettertype op de achterzijde van de folder waarnaar in de tekst van de folder niet wordt verwezen. Dat hier voorwaarden staan, zal de gemiddelde consument makkelijk kunnen ontgaan. Op de door adverteerder overgelegde kopie van de achterzijde van de folder zijn de voorwaarden bovendien in feite onleesbaar als gevolg van het zeer kleine lettertype.

2)  Adverteerder heeft blijkens het voorgaande de gemiddelde consument onvoldoende in staat gesteld om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Hierbij gaat het om het op onduidelijke wijze verschaffen van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

3)  Adverteerder heeft meegedeeld dat zij de uiting zal verduidelijken. Niet duidelijk is echter of de aanvullende informatie ook op duidelijke, voldoende opvallende wijze in de uiting zal worden vermeld waardoor deze de gemiddelde consument niet zal ontgaan voordat hij een besluit over een transactie neemt. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken