a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2020/00112

Datum:

31-03-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de op 14 februari 2020 door klager per e-mail ontvangen nieuwsbrief van De Online Drogist met de onderwerpregel:

“50% korting op Davitamon, 20% korting op Eucerin en La Roche-Posay Lipikar en veel meer voordeel”

Vervolgens staat in de e-mail, voor zover hier van belang:

“Davitamon Compleet”
“Diverse voedingssupplementen voor iedereen”
“Bekijk producten >”
“50% korting”

 

De klacht

Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat volgens hem een korting van 50% wordt aangeboden op alle producten van Davitamon. Bij navraag is echter gebleken dat de korting enkel geldt voor producten van de productreeks ‘Davitamon Compleet’. Klager ontving slechts 15% korting op de tabletten Davitamon Actifit 50 Plus 90TB.

 

Het verweer

Adverteerder stelt dat met het tekstdeel “50% korting op Davitamon” in de onderwerpregel van de e-mail, wordt aangegeven dat een korting wordt gegeven op producten van Davitamon. Het merk Davitamon omvat verschillende producten en productlijnen. In de onderwerpregel van de e-mail staat niet aangegeven dat de korting van toepassing is op alle producten van Davitamon op dit punt is derhalve geen sprake van onjuiste of onduidelijke communicatie, aldus adverteerder.

Voorts stelt adverteerder dat in de e-mail uitsluitend de productreeks ‘Davitamon Compleet’ wordt aangeprezen. Tevens merkt adverteerder op dat de consument niet direct via de onderwerpregel van de e-mail naar de webshop door kan klikken. Het is enkel mogelijk om via de ‘aanbiedingenbox’ in de e-mail, waar duidelijk ‘Davitamon Compleet’ staat, in de webshop te komen. De klant komt vervolgens op een webpagina terecht waar enkel producten van de productreeks ‘Davitamon Compleet’ worden getoond. Dus ook tijdens dit proces kan volgens adverteerder geen verwarring ontstaan.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de onderwerpregel staat: “50% korting op Davitamon”. Vervolgens staat in de tekst van de nieuwsbrief: “Davitamon Compleet”, “Diverse voedingssupplementen voor iedereen”, “50% korting”. Bij de vraag of een uiting misleidend is dient van de totale uiting te worden uitgegaan en de context waarin de mededelingen worden gedaan..

De mededelingen over het aanbod zullen, wanneer men de gehele uiting ziet, bij de gemiddelde consument geen onjuiste verwachtingen wekken. Uit de totale uiting blijkt volgens voorzitter voldoende duidelijk dat de kortingsactie specifiek van toepassing is op de productreeks ‘Davitamon Compleet’. In de uiting wordt deze reeks immers genoemd als de reeks waarvoor de 50% korting geldt. Tevens wordt door deze context voldoende duidelijk gemaakt dat de vermelding “50% korting op Davitamon” in de onderwerpregel uitsluitend betrekking heeft op deze reeks. De gemiddelde consument zal daardoor niet verwachten dat hij ook andere Davitamon producten met 50% korting kan kopen.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken