a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Status:

Dossiernr:

2020/00588

Datum:

13-01-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een folder van Kruidvat waarin op een pagina met actieproducten de volgende tekst staat:
“Griepklachten?
Wij helpen je! Paracetamol** werkt koortsverlagend en pijnstillend.”
Daaronder zijn drie verschilende merken (Citrosan, Kruidvat, Finimal Zest) te zien met onder andere paracetamol als hoofdbestanddeel.
Rechtsonder staat de volgende tekst:
“Prijsvoorbeeld:
paracetamol/
Vitamine c
poeder 500/10 mg
5.19”

Samenvatting van de klacht

Klager vindt de uiting misleidend omdat deze volgens hem de indruk wekt dat de actie voor alle afgebeelde merken geldt en daarmee ook voor Citrosan, terwijl het prijsvoorbeeld in werkelijkheid enkel betrekking heeft op de paracetamol van het huismerk van Kruidvat.

Samenvatting van het verweer

Het prijsvoorbeeld laat duidelijk zien dat het geen betrekking heeft op Citrosan maar op de paracetamol/vitamine c van het huismerk.

Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting wordt het geneesmiddel paracetamol aangeboden van de merken Citrosan, Kruidvat en Finimal Zest. In het prijsvoorbeeld wordt gesproken over “paracetamol/vitamine c”. Omdat in deze tekst geen van de merken zijn genoemd maar enkel de bestanddelen, zal het voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk zijn op welk merk het prijsvoorbeeld ziet. Om die reden acht de voorzitter de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de prijs van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken