a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2021/00430

Datum:

26-10-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial van Covidia Travel, waarin reclame wordt gemaakt voor PCR-testen. De voice-over zegt:
“Jan, ik kijk uit naar het bedrijfsuitje, vooral de gender-opfriscursus, leuk man! Maar ik kan er niet bij zijn. De PCR-test is nog steeds niet door. Ik kom het vliegtuig niet in. Veel plezier daar, in Düsseldorf.” Tijdens deze tekst is een geluid te horen van iemand die klaarblijkelijk een e-mail tikt aan zijn leidinggevende. De voice-over lacht regelmatig tijdens het uitspreken van deze tekst.
Vervolgens zegt een andere voice-over:
“Dat smoesje werkt dus niet meer. Want nu heb je met Covidia Travel binnen 1,5 uur je uitslag en testbewijs. Ga naar covidiatravel.nl”.

Samenvatting van de klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen de scène in de commercial waarin de gender-opfriscursus wordt genoemd. Er wordt volgens klaagster de draak gestoken met verschillende gender-identiteiten. Ze laten iemand een excuus verzinnen om niet naar de gender-opfriscursus van het werk te hoeven. Het wordt neergezet als iets belachelijks waar iemand onderuit wil komen. Dit is discriminerend en onnodig kwetsend.

Samenvatting van het verweer

Adverteerder vindt dat de maatschappij aan het vertrutten is en ziet onderhavige klacht als een voorbeeld hiervan. Adverteerder heeft bedoeld een komisch bedoelde commercial te maken, waarbij een gender-opfriscursus als voorbeeld is gebruikt. Het is nooit de bedoeling geweest mensen te kwetsen of te discrimineren en als dat wel is gebeurd, dan betreurt adverteerder dat. Naar aanleiding van de klacht is na intern overleg besloten de commercial te verwijderen.

Het oordeel van de voorzitter

De radiocommercial gaat over een werknemer die klaarblijkelijk niet mee kan naar het bedrijfsuitje, met als onderdeel de gender-opfriscursus, in Düsseldorf. Als reden geeft hij op dat de uitslag van zijn PCR-test niet op tijd binnen is. Dat de werknemer, zoals klaagster stelt, geen zin heeft in een gender-opfriscursus, volgt niet zondermeer uit de verhaallijn, noch dat “de draak wordt gestoken met verschillende gender-identiteiten”. Dat de voice-over aangeeft dat de werknemer om niet naar Düsseldorf te hoeven gaan, als smoes gebruikt dat zijn PCR-testuitslag nog niet binnen is, betekent niet dat daarmee een negatief beeld van genderidentiteiten en (opfris)cursussen daarover wordt gegeven. De voorzitter ziet daarom geen reden te oordelen dat de radiocommercial een vorm van discriminatie op grond van gender bevat of nodeloos kwetsend is. Zij beslist dan ook als volgt.

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken