a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2018/00885

Datum:

19-12-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft een “Black Friday”-aanbieding van Nespresso in een direct mail die aan haar klanten is gezonden (A) en op de website van Nespresso (B).

A. In de direct mail staat, voor zover hier van belang:

“BLACK FRIDAY

  MIS HET NIET!

Koop tijdens het Black Friday-weekend je koffie en ontvang bij aankoop van 300 capsules een set van twee TOUCH espresso- en lungokopjes cadeau, ter waarde van € 32.

Wees er snel bij want op=op*.”

* (…) De aanbiedingen zijn gekoppeld aan je klantnummer, eenmalig toepasbaar en enkel geldig in Nederland van 23 t/m 26 november 2018 of zolang de voorraad strekt. (…)”

 

B. In de uiting op de website staat, onder de afbeelding van vier kopjes met daarbij het woord “GRATIS”: “Gratis Touch espresso- & lungo kopjes t.w.v. € 32”. Hiernaast staat, bij de afbeelding van een “Black Friday Pakket”: “Bij bestelling van 300 capsules of stel jouw eigen pakket samen”.

Hieronder staat: “OP = OP”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

De Black Friday-aanbieding was geldig vanaf vrijdag 23 november 2018. Al op vrijdagmorgen om 8.35 uur stond volgens klager op de website van Nespresso dat de actie was uitverkocht. Klager legt als bewijs hiervan een screenshot over van een Twitterpagina met als datum 23 november 2018 en de tijdsaanduiding “8.23 AM”. Nu de actie zo snel uitverkocht was, kan worden betwijfeld of zorg is gedragen voor een voldoende voorraad. Verder bleken de kopjes nog wel tegen betaling los besteld en de volgende dag geleverd te kunnen worden. De mededeling dat de actie “uitverkocht” was en er geen voorraad meer was, is daarom ook niet juist. Klager vindt de uitingen misleidend.

 

Het verweer

Nespresso heeft de klacht gemotiveerd weersproken. Voor zover relevant voor de beslissing wordt in het hiernavolgende oordeel ingegaan op het verweer.

 

Het oordeel van de voorzitter
1.

De bestreden uitingen hebben betrekking op de Black Friday-actie van Nespresso, waarbij gratis een set van twee TOUCH espresso- en lungokopjes wordt aangeboden bij aankoop van 300 capsules. In geval van een dergelijk actieaanbod moet de adverteerder ervoor zorg dragen dat er een in verhouding tot dat aanbod en de daarvoor gevoerde reclame redelijke voorraad artikelen aanwezig is. Het aangeboden product moet in ieder geval aan het begin van de actie in een zekere mate verkrijgbaar zijn. Bovendien moet de consument, indien niet tevoren duidelijk is of er voldoende voorraad is om aan de vraag te voldoen, in de reclame-uiting worden gewezen op de mogelijk beperkte beschikbaarheid van het aangeboden artikel.

2.

Naar het oordeel van de voorzitter is in het onderhavige geval aan het voornoemde voldaan. Hij overweegt daartoe als volgt.

3.

Adverteerder heeft aangevoerd voor de onderhavige Black Friday-actie een voorraad van 20.000 sets koffiekopjes te hebben besteld en in voorraad te hebben gehad. Dit aantal is zes maal zo veel als het aantal klanten dat tijdens Black Friday 2017 300 capsules of meer bij Nespresso bestelde, en vier keer meer dan de voorraad die wordt voorzien bij een gelijkaardige ‘normale’ (niet Black Friday) actie. Aldus heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat zij voor de actieaanbieding een voorraad actieartikelen heeft ingekocht en aangeboden die – in ieder geval voorafgaand aan de actie – als redelijk kan worden beschouwd.

Aan het voorgaande doet niet af dat de onderhavige Black Friday-actie veel succesvoller bleek te zijn dan de actieaanbieding in 2017, waardoor de aanbieding snel was uitverkocht. Overigens acht de voorzitter door adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat niet reeds in de ochtend, maar eerst aan het eind van de middag van de eerste actiedag geen actievoorraad meer beschikbaar was. Zoals onder 1 is overwogen, moet de consument in geval van twijfel over voldoende voorraad van het aangeboden actieartikel in de reclame-uiting worden gewezen op de mogelijk beperkte beschikbaarheid daarvan. Dat is in de onderhavige uitingen het geval. In zowel de direct mail als in de uiting op de website staat uitdrukkelijk “op = op”. Verder wordt in de direct mail door middel van een asterisk verwezen naar de mededeling dat de aanbieding geldig is “zolang de voorraad strekt”.

5.

Voorts is de voorzitter van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de voorraad actieproducten daadwerkelijk op was toen de mededeling “uitverkocht” op de website werd gezet. De koffiekopjes die buiten de actie om kunnen worden besteld, blijken losse kopjes te zijn met een andere prijs dan de vier espresso- en lungokopjes die als set gratis met de bestelling van 300 capsules worden meegeleverd.

6.

Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat de bestreden uiting niet misleidend is ten aanzien van de beschikbaarheid van de actieaanbieding of anderszins onjuiste informatie bevat. Daarom wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken