a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2019/00065

Datum:

11-03-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Dekbed Discounter.

Aan het begin van de commercial verschijnt (kort) een getekende wekker in beeld met onder in beeld de tekst: “Meer dan 250 producten in de actiecategorie!” Vervolgens zijn dekbedhoezen en een dekbed met daarbij de tekst “GRATIS DEKBED t.w.v. € 139,95” te zien, terwijl de voice-over zegt: “Een gratis all season dekbed ter waarde van € 139 bij ieder bestelling. Hélemaal gratis. Nú, bij dekbeddiscounter.nl.”

 

De klacht

In de commercial wordt de indruk gewekt dat bij iedere bestelling een gratis dekbed wordt meegeleverd. In de praktijk blijkt dat slechts voor geselecteerde artikelen te gelden. In de eerste seconde van de commercial blijkt dit in beeld te worden vermeld, maar deze tekst is zo kort in beeld dat klager deze alleen kon lezen door de reclame frame voor frame af te spelen.

Klager vindt de commercial misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De commercial start met de mededeling “Meer dan 250 producten in de actiecategorie”. De actieartikelen staan op een speciale actiepagina op de website van adverteerder. Op verschillende plaatsen op de website wordt vermeld dat de actie geldt voor een bestelling uit de actiecategorie. Met “ieder bestelling” wordt bedoeld dat het niet uitmaakt hoeveel bestellingen iemand plaatst. Bij iedere bestelling uit de actiecategorie die wordt geplaatst wordt een gratis dekbed gegeven.

 

Het oordeel van de Commissie

In de commercial wordt in beeld en gesproken tekst nadrukkelijk een gratis dekbed ter waarde van (ruim) € 139 bij ieder bestelling aangeboden. Niet is in geschil dat deze actie alleen geldt voor artikelen uit de actiecategorie. Deze beperking van de actie betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te kunnen nemen over het al dan niet ingaan op het aanbod. Deze informatie moet daarom duidelijk uit de commercial blijken. Dat is naar het oordeel van de Commissie niet het geval. De verwijzing naar de “actiecategorie” komt aan het begin van de commercial slechts een fractie van een seconde in beeld, waardoor het voor de kijker in feite niet mogelijk is deze informatie te lezen. In het vervolg van de commercial wordt de consument niet attent gemaakt op een beperking van de actie tot een bepaalde categorie producten.

Het vorenstaande leidt tot het oordeel dat in de commercial op een onduidelijke wijze essentiële informatie wordt verstrekt. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC), en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat op de website meer informatie over de actie wordt verstrekt, neemt het misleidende karakter van de commercial niet weg.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken