a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2019/00078

Datum:

19-02-2019

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Dreft waarin wordt gezegd dat iedere druppel Dreft twee keer zo lang meegaat als “verdunde imitaties” wat goed zou zijn voor de portemonnee. Dit wordt gevisualiseerd door een fles Dreft te laten zien die even snel leeg raakt als twee merkloze producten. Onder de flessen staat: “Vergeleken met verdunde imitaties”.

 

Samenvatting van de klacht

Het is onjuist om te vergelijken met een “verdunde imitatie”. Adverteerder had dienen te vergelijken met een onverdunde imitatie voor een eerlijk resultaat.

 

Het oordeel van de voorzitter

In de televisiecommercial wordt Dreft vergeleken met een niet nader omschreven “verdunde imitatie”. Anders dan klaagster stelt, kan niet worden aangenomen dat adverteerder bedoelt een vergelijking te maken tussen Dreft enerzijds en een concurrerend middel nadat dit laatste is verdund anderzijds. De boodschap van de televisiecommercial is onmiskenbaar dat Dreft twee keer zo lang meegaat als een concurrerende “imitatie”. De aanduiding “verdunde imitatie” ziet dan op het vergeleken product zoals dat in de winkel te koop is. Nu geen aanleiding bestaat om te veronderstellen dat de gemiddelde consument een onjuiste interpretatie aan de televisiecommercial zal geven, wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken