De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Dreft waarin wordt gezegd dat iedere druppel Dreft twee keer zo lang meegaat als “verdunde imitaties” wat goed zou zijn voor de portemonnee. Dit wordt gevisualiseerd door een fles Dreft te laten zien die even snel leeg raakt als twee merkloze producten. Onder de flessen staat: “Vergeleken met verdunde imitaties”.
Samenvatting van de klacht
Het is onjuist om te vergelijken met een “verdunde imitatie”. Adverteerder had dienen te vergelijken met een onverdunde imitatie voor een eerlijk resultaat.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt Dreft vergeleken met een niet nader omschreven “verdunde imitatie”. Anders dan klaagster stelt, kan niet worden aangenomen dat adverteerder bedoelt een vergelijking te maken tussen Dreft enerzijds en een concurrerend middel nadat dit laatste is verdund anderzijds. De boodschap van de televisiecommercial is onmiskenbaar dat Dreft twee keer zo lang meegaat als een concurrerende “imitatie”. De aanduiding “verdunde imitatie” ziet dan op het vergeleken product zoals dat in de winkel te koop is. Nu geen aanleiding bestaat om te veronderstellen dat de gemiddelde consument een onjuiste interpretatie aan de televisiecommercial zal geven, wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.