De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.hema.nl voor zover het gaat om de volgende informatie over het retour zenden van een matras:
“Wil je weten hoe je een HEMA matras kunt retourneren? Matrassen waarvan de verzegeling is verbroken, kunnen wegens redenen van hygiëne niet onder het normale herroepingsrecht worden geretourneerd. We hanteren hiervoor een eigen retourprocedure, lees de informatie over matrassen in het aparte blokje ‘garantie en retourregeling voor de matrassen’.”
Samenvatting van de klacht
De uiting wekt bij de gemiddelde consument de indruk dat een matras waarvan de verzegeling is verbroken normaal gesproken niet onder het herroepingsrecht geretourneerd zou kunnen worden maar dat dit bij adverteerder wel mogelijk is. Hierdoor kan een consument die een matras bij een concurrent koopt en die de verzegeling heeft verbroken, besluiten geen gebruik te maken van het herroepingsrecht als die concurrent aangeeft dat een matras waarvan de verzegeling is verbroken niet onder het herroepingsrecht geretourneerd kan worden.
Samenvatting van de reactie van adverteerder
Adverteerder vindt de redenering van klager lastig te volgen, maar heeft wel besloten om de reclame-uiting aan te passen zoals weergegeven in haar reactie.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht is gebaseerd op de aanname dat de gemiddelde consument op grond van de beschrijving in de uiting van het herroepingsrecht voor HEMA matrassen waarvan de verzegeling is verbroken, zal menen dat het bij andere bedrijven niet mogelijk is de daar gekochte matrassen waarvan de verzegeling is verbroken te retourneren. Deze aanname is dermate vergezocht dat de klacht dient te worden afgewezen. Adverteerder spreekt bovendien over het retourneren van een “HEMA matras” hetgeen duidelijk maakt dat het specifiek gaat om de wijze waarop deze matrassen kunnen worden geretourneerd. Nu de klacht niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.