a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2019/00706

Datum:

06-12-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting van adverteerder op Facebook. Daarin staat, voor zover van belang voor beoordeling van de klacht: 

“Kijk snel wat wij in de aanbieding hebben voor jou!
10% korting op de gehele selectie bij TegelDepot.

Gebruik de kortingscode: HERFST10
SHOP HIER > https://www.tegeldepot.nl/deal (hyperlink)

HERFSTACTIE
10% KORTING

OP GEHELE SELECTIE
Gebruik kortingscode online:
HERFST10”.

 

De klacht

Klager probeerde een bepaald type tegels (“Clou Flush zwart”) te bestellen met de kortingscode HERFST10 (op Facebook), en met de kortingscode HERFST2019 op de website van adverteerder. In beide gevallen lukte het klager niet de korting te krijgen, terwijl volgens hem op Facebook stond dat de actie voor “alle artikelen” gold.
 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De korting was alleen geldig op een selectie. Als men op de link klikte, werd men direct naar de juiste pagina geleid. Op deze pagina was te zien dat het artikel dat de klant wilde bestellen, was uitgesloten van de actie. Adverteerder heeft een printscreen meegestuurd van de betreffende internetpagina waarop 40 kortingsartikelen zijn afgebeeld. Boven de afbeeldingen van de kortingsartikelen staat: “10% korting op alle geselecteerde producten”.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hierin volgens hem een korting van 10% wordt beloofd op alle artikelen van adverteerder, die volgens hem in werkelijkheid niet gegeven wordt.

Deze klacht kan niet slagen.
In de uiting staat “10% korting op de gehele selectie” en iets lager, nogmaals: “10% korting op gehele selectie”. Gelet op de formulering van zijn klacht lijkt klager deze teksten zo te hebben begrepen dat de korting voor de gehele collectie (“alle artikelen”) van adverteerder gold. In werkelijkheid gold de korting voor een deel van het assortiment, en viel het door klager gewenste artikel buiten deze selectie.

Van de gemiddelde, goed geïnformeerde consument mag worden verwacht dat hij of zij de tekst van de uiting nauwkeurig leest, en bij de mededeling dat het om een selectie gaat, uitzoekt of het door hem of haar gewenste artikel al dan niet binnen deze selectie valt.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken