a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2020/00371

Datum:

07-09-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website www.kitchenaid.nl, voor zover daarop een “4,8L Limited Edition Queen Of Hearts Mixer/Keukenrobot – Artisan 5KSM180H” wordt aangeprezen van € 799,- voor € 599,25. Op de door klaagster aangeleverde screenprint van 16 juli 2020 staat rechts van de afbeelding: “Ontvang het op vrijdag 24 juli 2020”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klaagster had interesse in het artikel en wilde dit kopen. Klaagster besloot, ondanks de op de website genoemde levertijd, het vragenformulier (eveneens op de website) in te vullen om zekerheid te krijgen over de leverdatum. Adverteerder antwoordde haar daarop dat het artikel niet meer leverbaar was. In dezelfde mail wordt klaagster wel met korting een andere mixer/keukenrobot aangeboden Klaagster maakt bezwaar tegen het feit dat het door haar gewenste artikel (ook nog ten tijde van het indienen van de klacht) wordt aangeboden op de website, terwijl het niet geleverd kan worden.

 

 Het oordeel van de voorzitter

In de uiting wordt een mixer/keukenrobot van bovengenoemd merk en type aangeboden met de vermelding van € 799,- voor € 599,25. Bij de aanprijzing staat ook wanneer het product geleverd zal worden. De gemiddelde consument mag er op basis van deze uiting zonder meer vanuit gaan dat het artikel te koop is en op de in de uiting vermelde termijn geleverd kan (en zal) worden. Dit blijkt in werkelijkheid niet het geval: het product blijkt niet (meer) leverbaar.

Adverteerder heeft niet op de klacht gereageerd en (dus) ook niet weersproken dat het artikel niet geleverd kan of kon worden

Gelet op het bovenstaande bevat de uiting onjuiste informatie met betrekking tot de beschikbaarheid van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken