a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2021/00020

Datum:

13-01-2021

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de aanbieding van ‘Dr. Beckmann Colour & Dirt protector’ met 50% korting in een folder, op de website en in een app van Albert Heijn. Naast de afbeelding van een verpakking van dit product staat: “10 wasbeurten”.

 

Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klaagster

Klaagster wilde gebruik maken van de aanbieding voor Dr. Beckmann antikleurdoorloop doekjes. Zij wilde van dit product 6 verpakkingen met een inhoud van 24 stuks kopen. In de winkel bleek de prijs niet correct. Het product met 24 stuks zou namelijk volgens de winkel niet in de aanbieding zijn. Volgens klaagster is dat niet juist. In de folder wordt geen enkele uitzondering gemaakt met betrekking tot de inhoud, zodat klaagster ervan uitging dat ook grotere verpakkingen onder de actie zouden vallen. Bovendien zijn de kleine verpakking en andere producten van Dr. Beckmann wel in de aanbieding. Ook zijn grotere verpakkingen van andere merken in de aanbieding. Klaagster acht de uiting op grond van het voorgaande misleidend

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter constateert dat de klacht is gericht tegen een uiting waarin onder meer “Dr. Beckmann Colour & Dirt protector” wordt aangeboden met 50% korting. Dit blijkt uit de uiting die bij de klacht is overgelegd. Dit betreft blijkbaar de door klaagster bedoelde “antikleurdoorloop doekjes”. Klaagster stelt daarom terecht dat dit product onder de actie valt die in de uiting is te zien, zodat het secretariaat van een onjuiste aanname is uitgegaan. De klacht kan echter desondanks niet slagen. De actie betreft specifiek de verpakking met 10 stuks inhoud, zoals uit de uiting duidelijk blijkt door de mededeling “10 wasbeurten” naast het afgebeelde product. Dat klaagster op een verpakking van 24 stuks geen  korting kreeg, kan daarom niet tot het oordeel leiden dat de uiting misleidend is. Uit de uiting volgt immers niet dat ook op verpakkingen met een grotere inhoud 50% korting werd gegeven. Dit volgt evenmin uit het feit dat op grotere verpakkingen van andere producten wel een vergelijkbare korting werd gegeven. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken