De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin is te zien hoe een stel op een bank aan het ‘proefzitten’ is. De vrouw zegt: “Vind het een mooi setje”. De man ziet een kaartje waarop staat: “50% jubileumkorting” en zegt vervolgens: “Zeker een mooi setje”.
Samenvatting van de klacht
Klaagster stelt dat in de televisiecommercial sprake is van een ontoelaatbare stereotypering van de man/vrouw relatie doordat de vrouw let op het uiterlijk van de zitbank en de man op de prijs.
Samenvatting van het verweer
De klacht wordt doorgegeven aan de afdeling marketing en men zal in het vervolg hierop letten.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial wordt een situatie uitgebeeld waarin een man en een vrouw om verschillende redenen hun tevredenheid uiten over een bank. Niet kan worden gezegd dat de uiting reeds daardoor de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat. In de televisiecommercial is onmiskenbaar sprake van een grap en niet van een schadelijk, ontoelaatbaar te achten gebruik van stereotyperingen. Nu de klacht om die reden niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.