a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2021/00320

Datum:

26-07-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft:

1)   reclame via Google waarin onder meer staat: “Siemens WM14UUOONL – Laagste prijs! – Bemmel & Kroon”;
2)  de website www.bemmelenkroon.nl voor zover daarop de Siemens wasmachine type WM14UU00NL wordt aangeboden en daarbij staat dat de wasmachine op voorraad is.

 

Samenvatting van de klacht

Adverteerder adverteert met de Siemens wasmachine, type WM14UU00NL, met de vermelding ‘Laagste prijs’. Toen klaagster echter de wasmachine bij adverteerder bestelde, volgde een e-mail waarin stond dat dit type is uitverkocht en niet meer wordt geleverd. Adverteerder heeft een ander type wasmachine aangeboden. Het type wasmachine waar klaagster naar op zoek was, is een veel gezocht model, omdat de Consumentenbond deze aanmerkt als de ‘Beste Koop’. Volgens klaagster worden consumenten naar de website van adverteerder gelokt om dit type wasmachine te bestellen, terwijl adverteerder weet dat zij dit type niet kan leveren.

 

Samenvatting van het verweer

Klaagster is via een advertentie op Google op de website van adverteerder terechtgekomen. In de advertentie werd de Siemens wasautomaat type WM14UU00NL aangeboden. Dit type was niet meer beschikbaar en daarom is een alternatief aangeboden (de Siemens wasmachine type WM14UR75NL). Dit is een vergelijkbare maar iets luxer uitgevoerde machine. Deze is o.a. 1 decibel stiller en heeft een aquastop beveiliging. Na verwerking van de online bestelling is klaagster direct geïnformeerd dat de bestelde wasmachine wordt vervangen door een alternatief. Uiteraard is er dan de mogelijkheid af te zien van de bestelling. Zoals klaagster in dit geval heeft gedaan. Adverteerder plant de acties vooraf in en koopt hiervoor advertentieruimte in. Echter, als gevolg van de wereldwijde Coronapandemie is er een tekort aan onderdelen en grondstoffen waardoor producties vertragingen oplopen en voorraden opraken. Zoals in het geval van de onderhavige wasmachine.

 

Het oordeel van de voorzitter

1) Klaagster heeft bij adverteerder een Siemens wasmachine type WM14UU00NL besteld. Deze bestelling is online gedaan na een zoekactie via Google. In de zoekresultaten van Google staat dat adverteerder dit type wasmachine aanbiedt voor de laagste prijs.

2) De klacht is gericht tegen het feit dat adverteerder de bestelling niet bleek te kunnen leveren, ondanks dat zij wel reclame maakt met de laagste prijs en dat op de website van adverteerder de bewuste Siemens wasmachine is weergegeven als op voorraad.

3) Adverteerder heeft erkend dat de Siemens wasmachine type WM14UU00NL ten tijde van het indienen van de klacht op haar website stond, met daarbij de vermelding “Op voorraad. Voor 22:00 uur besteld. Morgen in huis.” De consument dient er daarom op te kunnen vertrouwen dat hij dit type wasmachine bij adverteerder tegen de aangeboden prijs kon kopen, te meer nu adverteerder ook via Google hiervoor reclame maakt.  

4) Het adverteren met de laagste prijs voor dit type wasmachine in combinatie met de melding dat deze op voorraad is, kan de gemiddelde consument ertoe brengen het besluit te nemen deze wasmachine bij adverteerder te kopen en niet bij een andere aanbieder.

5) Uit het voorgaande volgt dat in de bestreden reclame-uitingen onjuiste informatie is verstrekt over de beschikbaarheid van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b NRC. Omdat de uitingen de gemiddelde consument ertoe kunnen brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

6) Dat adverteerder een alternatief heeft aangeboden, leidt niet tot een andere beslissing. Daargelaten dat dit verweer veeleer ziet op de vraag of de koopovereenkomst juist is nagekomen, welke vraag niet aan de Commissie voorligt, maakt dit de reclame-uiting niet anders. Blijkbaar gaat het in de reclame om een type dat door de Consumentenbond is aangemerkt als ‘Beste koop’. Aangenomen moet worden dat de consument die dit apparaat zoekt, het op grond van die vermelding om dit specifieke apparaat is te doen. De voorzitter beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande heeft adverteerder gehandeld in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken