a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2018/00637

Datum:

25-10-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de afbeelding bij de aanprijzing van een horloge van het merk ‘Suunto’, type ‘Suunto Core Regular Black’ op de website www.suunto.com en op de verpakking van het horloge.

 

De klacht

Klager had op basis van de foto op de website verwacht dat het horloge een wit display (‘wijzerplaat’) had. In werkelijkheid bleek de kleur van het display grijs, vergelijkbaar met het display van een ander horlogetype dat op de website wordt aangeboden: de Suunto Core Gray Crush. Klager voelt zich misleid: hij had juist voor een wit display gekozen vanwege het goede contrast met de (zwarte) cijfers. 

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Alle officiële, wereldwijde Suunto uitingen worden aan de distributiepartners ter beschikking gesteld. Robijns is de distributiepartner van Suunto in de Benelux. Door de open markt is niet te waarborgen dat op alle websites waar het product wordt aangeboden, ook de juiste en officiële afbeeldingen worden getoond, aldus adverteerder.  Of hier sprake is van een officiële afbeelding of niet, kan adverteerder niet vaststellen. Mogelijke technische aanpassingen in formaat en kijkhoek kunnen al snel ongewenste onderlinge verschillen veroorzaken.

Adverteerder ziet verschillen wanneer het fysieke product wordt vergeleken met de afbeelding op de verpakking en de officiële afbeeldingen (die ook weer per computerscherm kunnen verschillen), maar vindt het in alle gevallen “nuances van wit”. Omgevingslicht speelt ook een rol: wanneer de zon op het display valt, is de overeenkomst met de officiële uiting groot genoeg om er geen misverstand over te laten bestaan dat het fysieke horloge hetzelfde is als het getoonde horloge. Overigens heeft het horloge een functie waarmee het contrast tussen de cijfers en het display vergroot kan worden. Aan klager is tevens aangeboden dat hij het horloge kan retourneren waarbij het hij het aankoopbedrag terug krijgt.

Adverteerder heeft het horloge aan de Commissie gestuurd opdat de Commissie de afbeelding en verpakking kan vergelijken met het fysieke product.

 

Het oordeel van de Commissie

Tussen partijen staat niet ter discussie dat het display van het horloge op de afbeeldingen op de website www.suunto.com en de verpakking van het horloge, wit is. De meningen verschillen over het display op het geleverde fysieke product: volgens klager is de display in werkelijkheid niet wit, maar grijs. Adverteerder heeft erkend dat er verschillen zijn tussen de afbeelding en het product, maar noemt het “nuances van wit”. 

De Commissie heeft, aan de hand van het door adverteerder overgelegde fysieke horloge, de afbeelding kunnen vergelijken met het fysieke horloge en vastgesteld dat de kleur van het display grijs is en niet wit, ongeacht de lichtinval.

Gelet op het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de uitvoering van het product als bedoeld onder de aanhef en b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bovendien stelt de Commissie in haar ‘Algemene aanbevelingen’ onder ‘i’ dat indien in een advertentie een product wordt aan­ge­prezen en die aanbieding vergezeld gaat van een afbeelding van het product, die illu­stratie volstrekt hetzelfde product dient weer te geven als hetgeen in de aanduiding wordt geadver­teerd. In het onderhavige geval is van “volstrekt hetzelfde product als in de illustratie” geen sprake. Om die reden treft het verweer dat er weliswaar verschillen waarneembaar zijn tussen het op de website en verpakking afgebeelde horloge en het fysieke exemplaar, maar dat “de overeenkomst groot genoeg is om geen misverstand te laten bestaan dat het fysieke horloge hetzelfde is als het getoonde horloge” geen doel.  
Omdat de gemiddelde consument er op basis van het voorgaande toe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen (bijvoorbeeld, zoals in het geval van klager, die juist een wit display wilde), is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken