a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2018/00717

Datum:

07-11-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de website van adverteerder. In de uiting staat (voor zover van belang voor de klacht):
 

“Maxx Owen Herensokken Naadloos Zwart 3 paar, 39-45” en “Maxx Owen Sokken zijn onze best verkochte budget herensokken. De sokken zijn van zeer hoge kwaliteit en handgekettled. Maxx Owen sokken zijn ijzersterk, blijven mooi in de was en nog betaalbaar ook!”
 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Volgens klager hebben de sokken wél naden. In een e-mail heeft adverteerder het volgende aan klager meegedeeld: “Feitelijk is er wel een naad, maar deze is niet voelbaar. Vandaar dat we dit naadloos noemen.”

Als klager in de advertentie gelezen had dat de sokken wel een naad hebben, maar een die niet voelbaar is, zou hij naar eigen zeggen de sokken niet gekocht hebben. Klager heeft desgevraagd een paar sokken opgestuurd (niet afkomstig van adverteerder) waarbij volgens klager bovenin “geen echte naad te zien is”. Dit in tegenstelling tot de

sokken van adverteerder, waarbij volgens klager bovenin heel duidelijk twee naden zitten.  

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

De definitie van naadloze sokken is dat deze “handgekettled”, hetgeen betekent:  handgeknoopt, zijn. Dit houdt in dat dat de naad niet machinaal is gestikt, maar met de hand is dichtgemaakt. Daardoor is er geen harde naad voelbaar. Adverteerder baseert deze kennis op informatie die de leverancier van de sokken, Harco Sock, aan adverteerder heeft gegeven. Adverteerder heeft aan de hand van zoekresultaten op internet gemotiveerd dat, en uitgelegd waarom compleet naadloze sokken niet bestaan. Met “naadloze sokken” wordt bedoeld dat de naad “handgekettled” is of dat sprake is van een zogenoemde ‘conti-teennaad’, aldus adverteerder.

 

De mondelinge behandeling

Adverteerder heeft nader toegelicht dat sokken zonder naad niet bestaan. Zij vindt dat van misleiding geen sprake is, nu het onmogelijk is om sokken geheel zonder naad te maken en “de hele sokkenbranche” de term ‘naadloos’ gebruikt voor sokken met een niet of nauwelijks voelbare naad. Ter vergelijking heeft adverteerder aangevoerd dat ondergoed zonder naad evenmin bestaat, maar dat in die branche met ‘naadloos ondergoed’ bedoeld wordt dat de naad in het ondergoed niet zichtbaar is onder nauwsluitende kleding. In de sokkenbranche wordt met ‘naadloos’ bedoeld dat de naad niet of nauwelijks voelbaar is. Adverteerder heeft een paar Maxx Owen Herensokken overgelegd zodat de Commissie zelf kan beoordelen of de naad voelbaar is of niet. Waar men ook zoekt, bijvoorbeeld op internet, “sokken zonder naad zijn niet te vinden”, aldus adverteerder. Adverteerder benadrukt dat zij de term “handgekettled” wel heeft opgenomen in de uiting, maar dat het publiek waarschijnlijk niet direct begrijpt dat deze term betrekking heeft op de naden van de sokken. Adverteerder heeft erop gewezen dat de door klager overgelegde sokken ook handgekettled zijn. Ze hebben daardoor wel een naad. Ook heeft adverteerder een ‘normale’ sok getoond waarbij het einde bij de teen aan elkaar is gelast. De naad is dan voelbaar.

 

Het oordeel van de Commissie

Naar de letter genomen betekent  “naadloos” “zonder naad”. In de sokken van adverteerder zit wel een naad. In dat opzicht voldoet de omschrijving “naadloos” dus niet aan de letterlijke betekenis. De Commissie is echter met adverteerder van oordeel dat de gemiddelde consument het begrip “naadloos” bij sokken niet letterlijk zal opvatten, maar daaronder zal verstaan sokken waarbij men de naad niet of nauwelijks voelt. Dit in tegenstelling tot geheel machinaal gemaakte sokken, die meerdere, duidelijk voelbare naden hebben.

De consument zal de naadloze sokken van adverteerder daarom bestellen in de verwachting dat hij de naad niet of nauwelijks zal voelen. Dit blijkt ook uit het gegeven dat klager een paar sokken heeft overgelegd welk paar volgens hem “echt zonder naad” is, maar dat, zo heeft de Commissie kunnen vaststellen, handgekettled is en wel degelijk een naad bij de tenen bevat.

Adverteerder heeft onweersproken gesteld dat men de naden van haar sokken niet  of nauwelijks voelt. De Commissie heeft dit ter zitting ook kunnen vaststellen aan de hand van de sokken die adverteerder ter zitting heeft overgelegd en kunnen vergelijken met een machinaal gemaakte sok, waarbij de naad goed voelbaar was. De consument die de sokken koopt in de veronderstelling dat hij de naad niet of nauwelijks voelt, zal om die reden niet teleurgesteld worden in zijn verwachting. Gelet hierop acht de Commissie de term naadloos in deze specifieke context niet misleidend.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken