a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2019/00149

Datum:

09-04-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de uiting over de “Pop up Sale Party” op de website www.terhorstvangeel.nl en in de nieuwsbrief die klaagster per e-mail heeft ontvangen.

In de uiting in de nieuwsbrief staat, voor zover hier van belang:

“ALLÉÉN IN ONZE WINKELS

 LAATSTE WEEKEND

 EXTRA HOGE KORTINGEN

 wintersale

 HELFT van de HELFT”.

 

In de uiting op de website staat, voor zover hier van belang:

“1 en 2 maart POP UP SALE PARTY

 wintersale HELFT VAN DE HELFT”

en:

“Vrijdag 1 en zaterdag 2 maart is het POP UP SALE PARTY exclusief in onze winkels!

 (…)

 In al onze winkels shop je deze 2 dagen heel veel sale voor de helft van de helft.”

 

De klacht

Het standpunt van klaagster, zoals weergegeven in haar schriftelijke klacht en nader toegelicht in haar repliek, wordt als volgt samengevat.

In de uitingen staat dat de “wintersale helft van de helft” alleen geldt in de winkels en niet op de website. Er wordt echter niet vermeld dat deze actie niet voor alle wintersale artikelen die in de winkels op voorraad zijn, geldt. Klaagster heeft dit pas ervaren toen zij een winkel van adverteerder bezocht. De klantenservice van adverteerder heeft klaagsters bezwaar over de gang van zaken niet naar tevredenheid opgelost. Nu in de uitingen niet wordt vermeld dat bepaalde artikelen van de wintersale in de winkels uitgesloten zijn, vindt klaagster de uitingen misleidend.

 

Het verweer

Adverteerder voert aan, kort samengevat, dat tijdens de pop-up sale een korting van 75% gold voor de wintercollectie die in haar winkels aanwezig was. In de uitingen wordt duidelijk vermeld dat de korting alleen geldig is in de winkels en niet in de webshop. Voorafgaand aan de pop-up sale zijn de artikelen waarvoor de actie niet gold uit de winkels gehaald en in het magazijn gehangen. Deze artikelen zijn gereserveerd voor de webshop, om te worden aangeboden voor de reguliere saleprijs. Uit een (overgelegd) verslag van een winkelmedewerkster blijkt dat klaagster twee artikelen die in de webshop met 60% korting werden aangeboden, in de winkel wilde kopen voor ‘de helft van de helft’. Deze artikelen deden echter niet mee met de pop-up sale en hingen daarom niet in de winkel, maar in het magazijn. Het personeel heeft klaagster meegedeeld dat zij de twee artikelen niet voor ‘de helft van de helft’ mocht meenemen, omdat deze artikelen van de actie in de winkels uitgezonderd waren. In de uitingen is geen misleidende informatie verstrekt, aldus adverteerder.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

De klacht stelt aan de orde of de bestreden uitingen misleidend zijn, nu daarin de geadverteerde actie ‘helft van de helft’ niet wordt beperkt tot bepaalde wintersale artikelen die in de winkels voorradig zijn, terwijl die beperking volgens klaagster wel geldt.

2.

Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. In de uitingen wordt uitdrukkelijk vermeld dat de kortingsactie alleen geldt in de winkels van adverteerder. De gemiddelde consument zal daaruit kunnen begrijpen dat de kortingsactie van toepassing is op de wintersale artikelen die in de verkoopruimte van de winkel worden aangeboden. Dat wellicht in het magazijn andere (winter)artikelen voorradig zijn die adverteerder heeft gereserveerd voor een kortingsactie op de website, betekent niet dat de uitingen de reikwijdte van de actie ‘helft van de helft’ onvoldoende duidelijk maken.

3.

Gelet op  het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken