a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2019/00498

Datum:

21-08-2019

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanbieding op de website van HEMA. In de uiting staat onder de afbeelding van een kinderbroek:
“kinder jogdenim geel
 20.-
 vanaf 12.-
 verkrijgbaar in:
 140”.

Hieronder staat een button met de tekst: “snel bekijken”.

 

De klacht

In de uiting wordt de vanafprijs van €12,- getoond. Bij doorklikken blijkt de prijs van de broek hoger te zijn, terwijl er maar één keuze mogelijk is.

 

Het verweer en de nadere informatie van adverteerder

HEMA voert het volgende aan, verkort en zakelijk weergegeven. De kinderbroek is in verschillende maten verkrijgbaar. De prijs is afhankelijk van de maat: hoe groter de maat, hoe hoger de prijs. Daarom is in de uiting een vanafprijs vermeld die geldt voor de kleinste maat (122). Als de voorraad kleinste maten op is, kan men alleen de grotere en dus duurdere maten kopen. Toen klager de website bezocht, waren er geen kleinste maten meer voorradig. Daarom stond in de uiting “verkrijgbaar in: 140”. Met de software die HEMA op dit moment hanteert is het niet mogelijk de online prijzen automatisch aan te passen aan de actuele voorraadstand. Er wordt gewerkt aan een softwareverbetering waarbij die automatische aanpassing wel mogelijk is. Als dan het goedkoopste artikel uitverkocht is, springt de prijs automatisch naar die van het goedkoopste product dat nog wel voorradig is. Deze software wordt in september getest en zal in oktober live gaan, aldus HEMA.


Het oordeel van de voorzitter

In de bestreden uiting wordt een kinderbroek aangeboden voor de actieprijs “vanaf 12.-“, met daarbij de mededeling “verkrijgbaar in: 140”. Op grond van de uiting mag de consument ervan uitgaan dat er een broek in maat 140 voor de prijs van €12,- gekocht kan worden. Als erkend is komen vast te staan dat dit in werkelijkheid niet het geval is. De prijs van €12,- blijkt te gelden voor de kleinste maat waarin de broek wordt aangeboden (maat 122), terwijl de broek in maat 140 €15,- kost.

Het voorgaande leidt tot het oordeel dat in de uiting onjuiste informatie wordt verstrekt over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. In de mededeling van adverteerder dat een softwareverandering zal worden doorgevoerd, waarbij geadverteerde prijzen automatisch worden aangepast aan de actuele voorraad van het aangeboden product, ziet de voorzitter aanleiding om de aanbeveling aan adverteerder te doen voor zover nodig.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken