a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2020/00260

Datum:

30-07-2020

Uitspraak:

VT voor zover nodig

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Overige

De bestreden uiting

Het betreft een sticker, aangebracht op een etalage bij Cos te Haarlem.

Daarop staat onder meer:

“SALE

 
                     NOW ALL AT
                         50% OFF”.
 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager leest in de uiting dat de hele collectie on sale is voor 50% van de normale prijs. Volgens de verkopers zijn echter alleen de afgeprijsde artikelen voor 50% te koop. Nu dit laatste niet duidelijk is, vindt klager de uiting misleidend.

De klantenservice van Cos deelde mee de uiting ook verwarrend en misleidend te vinden, maar de lokale storemanager dacht hier anders over. Klager heeft herhaaldelijk, maar vergeefs gevraagd om de uiting te corrigeren.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Het merk van adverteerder word geleid vanuit Londen en de algemene communicatie met de klant vindt plaats in het Engels. De bestreden uiting was geplaatst op de kleinste etalage en in alle andere etalages was niet afgeprijsde kleding te zien.

Adverteerder vindt het vervelend dat de onderhavige onduidelijkheid is ontstaan en heeft haar  hoofdkantoor gevraagd om de bewuste communicatie in de komende uitverkopen niet meer te gebruiken. Deze communicatie was al geproduceerd en kon niet meer worden aangepast.
 
Medewerkers van adverteerder hebben vanaf het begin geprobeerd klager op verschillende wijzen uit te leggen wat er bedoeld werd met de communicatie, maar klager stond er niet voor open om hiernaar te luisteren.
 

Het oordeel van de voorzitter 

 Door de mededeling:
 “SALE
 
                     NOW ALL AT
                         50% OFF”


in de bestreden uiting wordt de indruk gewekt dat op alle artikelen in de betreffende vestiging van Cos 50% korting geldt. Uit hetgeen partijen naar voren hebben gebracht, begrijpt de voorzitter dat in werkelijkheid alleen op artikelen in de uitverkoop 50% korting wordt gegeven. Dit acht de voorzitter voor de gemiddelde consument onduidelijk.
 
Gelet op het bovenstaande acht de voorzitter de uiting onduidelijk ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
 
De voorzitter heeft nota genomen van de mededeling van adverteerder dat zij haar hoofdkantoor heeft gevraagd om de bewuste communicatie in de komende uitverkopen niet meer te gebruiken.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

 

 

 

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken