a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2020/00309

Datum:

15-09-2020

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aanbieding van SWAT Pants door N for Nicole op het platform Oslo Brands (SWAT-Pants-site-NL.NforNicole.com).

 

De klacht

Klager voert aan dat de Commissie dezelfde reclame op het platform Oslo Brands in 2019 op twee punten als misleidend heeft beoordeeld (dossier 2019/00728). Eén punt (de textielsamenstelling) is inmiddels gecorrigeerd, maar de beweringen met betrekking tot de waterbestendigheid van de broek (“waterdicht”, “waterafstotend”) zijn nog steeds misleidend. Dat geldt ook voor een aantal andere aanprijzingen die veel te mooi zijn om waar te kunnen zijn. Klager noemt in dit verband  “onverwoestbaar” en “olie- en krasbestendig” en de mededeling “We dagen je uit om deze broek te scheuren of om er krassen op te maken. Het lukt je niet.”

 

Het oordeel van de Commissie

In dossier 2019/00728 heeft de voorzitter van de Commissie onder meer geoordeeld dat de aanprijzing van de SWAT Pants als ‘waterbestendig’ en ‘waterdicht’ misleidend is, omdat klager had ervaren dat die kwalificaties niet juist zijn en adverteerder (toen Oslo Brands) dit niet had weersproken.

In de onderhavige uiting wordt de SWAT Pants onder meer aangeprezen met de volgende mededelingen:

“Onverwoestbaar anti-scheurmateriaal. Behandeld met een krachtige Dupont Teflon laag die 100% waterdicht is”;

“waterdicht”;
“niet alleen waterafstotend, maar ook olie- en krasbestendig”;
“We dagen je uit om deze broek te scheuren of om er krassen op te maken. Het lukt je niet.”

Adverteerders hebben de stelling van klager dat de aanprijzingen omtrent de waterdichtheid van de broek onjuist zijn niet weersproken. Ook hebben zij de juistheid van de bovengenoemde aanprijzingen over de onverwoestbaarheid en olie- en krasbestendigheid niet aannemelijk gemaakt. Dit leidt tot het oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over de voornaamste kenmerken van de aangeprezen SWAT Pants, te weten de voordelen en de uitvoering daarvan, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en sub b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit te nemen over een transactie – de aankoop van de broek – dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken