De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding van SWAT Pants door N for Nicole op het platform Oslo Brands (SWAT-Pants-site-NL.NforNicole.com).
De klacht
Klager voert aan dat de Commissie dezelfde reclame op het platform Oslo Brands in 2019 op twee punten als misleidend heeft beoordeeld (dossier 2019/00728). Eén punt (de textielsamenstelling) is inmiddels gecorrigeerd, maar de beweringen met betrekking tot de waterbestendigheid van de broek (“waterdicht”, “waterafstotend”) zijn nog steeds misleidend. Dat geldt ook voor een aantal andere aanprijzingen die veel te mooi zijn om waar te kunnen zijn. Klager noemt in dit verband “onverwoestbaar” en “olie- en krasbestendig” en de mededeling “We dagen je uit om deze broek te scheuren of om er krassen op te maken. Het lukt je niet.”
Het oordeel van de Commissie
In dossier 2019/00728 heeft de voorzitter van de Commissie onder meer geoordeeld dat de aanprijzing van de SWAT Pants als ‘waterbestendig’ en ‘waterdicht’ misleidend is, omdat klager had ervaren dat die kwalificaties niet juist zijn en adverteerder (toen Oslo Brands) dit niet had weersproken.
In de onderhavige uiting wordt de SWAT Pants onder meer aangeprezen met de volgende mededelingen:
“Onverwoestbaar anti-scheurmateriaal. Behandeld met een krachtige Dupont Teflon laag die 100% waterdicht is”;
“waterdicht”;
“niet alleen waterafstotend, maar ook olie- en krasbestendig”;
“We dagen je uit om deze broek te scheuren of om er krassen op te maken. Het lukt je niet.”
Adverteerders hebben de stelling van klager dat de aanprijzingen omtrent de waterdichtheid van de broek onjuist zijn niet weersproken. Ook hebben zij de juistheid van de bovengenoemde aanprijzingen over de onverwoestbaarheid en olie- en krasbestendigheid niet aannemelijk gemaakt. Dit leidt tot het oordeel dat de uiting gepaard gaat met onjuiste informatie over de voornaamste kenmerken van de aangeprezen SWAT Pants, te weten de voordelen en de uitvoering daarvan, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en sub b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit te nemen over een transactie – de aankoop van de broek – dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.