a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2020/00386

Datum:

10-11-2020

Uitspraak:

VT zonder aanbeveling

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een banner op de website comfortboxer.nl die luidt:

“Krijg 2 boxers gratis! • Gratis verzending!”

 

De klacht

Klager wilde graag twee boxers gratis ontvangen, maar deze optie bleek hij bij de bestelling niet te kunnen kiezen. Na contact te hebben opgenomen met de verkoper bleek dat klager alleen twee boxers gratis kon ontvangen bij aankoop van twee boxers. Klager vindt de uiting misleidend. Inmiddels is de tekst op de banner gewijzigd in “Krijg 2+2 boxers gratis”.

 

Het verweer

Adverteerder stelt dat in eerste instantie wellicht niet helemaal juist op de website werd gecommuniceerd wat de aanbieding was. Dit is aangepast, waardoor voor de consument nu hopelijk wat duidelijker is wat de aanbieding inhoudt.

 

Het oordeel van de voorzitter

Als onweersproken is komen vast te staan dat de geadverteerde aanbieding “Krijg 2 boxers gratis” inhoudt dat bij aankoop van vier boxers twee boxers in rekening worden gebracht en twee boxers  gratis zijn. Dat de aanbieding deze inhoud heeft, is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het al dan niet ingaan op de aanbieding. Deze informatie wordt in de bestreden uiting niet vermeld. Hierdoor is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de reclame ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend, en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

In de mededeling van adverteerder dat de uiting is aangepast, ziet de voorzitter aanleiding gebruik maken van haar bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken