De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner op de website comfortboxer.nl die luidt:
“Krijg 2 boxers gratis! • Gratis verzending!”
De klacht
Klager wilde graag twee boxers gratis ontvangen, maar deze optie bleek hij bij de bestelling niet te kunnen kiezen. Na contact te hebben opgenomen met de verkoper bleek dat klager alleen twee boxers gratis kon ontvangen bij aankoop van twee boxers. Klager vindt de uiting misleidend. Inmiddels is de tekst op de banner gewijzigd in “Krijg 2+2 boxers gratis”.
Het verweer
Adverteerder stelt dat in eerste instantie wellicht niet helemaal juist op de website werd gecommuniceerd wat de aanbieding was. Dit is aangepast, waardoor voor de consument nu hopelijk wat duidelijker is wat de aanbieding inhoudt.
Het oordeel van de voorzitter
Als onweersproken is komen vast te staan dat de geadverteerde aanbieding “Krijg 2 boxers gratis” inhoudt dat bij aankoop van vier boxers twee boxers in rekening worden gebracht en twee boxers gratis zijn. Dat de aanbieding deze inhoud heeft, is essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen over het al dan niet ingaan op de aanbieding. Deze informatie wordt in de bestreden uiting niet vermeld. Hierdoor is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de reclame ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend, en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
In de mededeling van adverteerder dat de uiting is aangepast, ziet de voorzitter aanleiding gebruik maken van haar bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC.