a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2020/00416

Datum:

30-11-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de mobiele website van Michael Kors voor zover hierop een tas met korting wordt aangeboden met onder meer de tekst:
“MICHAEL MICHAEL KORS
Cece extra kleine leren crossbodytas
Stijl # 32S9G0EC0L
Van € 295,00
Nu voor € 118,00
Kleur Admiraal
(..)”

Samenvatting van de klacht

Telkens wordt de crossbodytas Cece xs van Michael Kors in de kleur admiraal met korting aangeboden, terwijl klaagster bij het afrekenen steeds de melding krijgt dat de tas niet voorradig is. Ter onderbouwing hiervan heeft klaagster meerdere screenshots overgelegd.

Samenvatting van het verweer

Afhankelijk van de voorraad en vooral bij uitverkoop kan het voorkomen dat producten die op de website te koop worden aangeboden, uitverkocht zijn tegen de tijd dat de klant het product wenst af te rekenen.

Het oordeel van de voorzitter

1.  Klaagster heeft voldoende onderbouwd dat de tas in de bestreden uiting telkens opnieuw te koop werd aangeboden, terwijl later in het bestelproces de melding verscheen dat de tas niet beschikbaar was.

2.  Nu adverteerder geen gegevens over de voorraad heeft overgelegd, oordeelt de voorzitter dat adverteerder onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat er sprake was van beschikbaarheid in de zin van artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

3.  Derhalve bevat de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijke informatie met betrekking tot de beschikbaarheid van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de NRC. Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij of zij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4.  Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken