De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Hunkemöller waarin damesondergoed wordt aangeprezen. Daarbij zijn diverse in lingerie geklede vrouwen te zien.
Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klaagster
Adverteerder maakt reclame voor bh’s met alleen maar jonge meisjes. Klaagster ziet geen oudere vrouwen in de commercial. Zij vindt dit discriminerend, net alsof alleen maar jonge meisjes bh’s dragen en kopen. Ook vindt zij het een zeer erotisch getinte uiting “met veel sm waarde”. Volgens klaagster schiet “een seks reclame” zijn doel voorbij.
Het oordeel van de voorzitter
De televisiecommercial is bedoeld om het assortiment van adverteerder onder de aandacht van de kijker te brengen. Dat adverteerder daarbij uitsluitend gebruikt maakt van (betrekkelijk) jonge vrouwelijke modellen, is onvoldoende om de uiting discriminerend of ontoelaatbaar te achten. Het gaat immers om het tonen van het assortiment, maar niet om vrouwen van een bepaalde leeftijd uit te sluiten daarvan. In zoverre komt geen bijzondere betekenis toe aan het feit dat geen oudere vrouwelijke modellen zijn gebruikt. Dat de televisiecommercial een zeker erotische lading heeft, is inherent aan het feit dat het om de aanprijzing van lingerie gaat. Rekening houdende daarmee kan de uiting ook in zoverre niet ontoelaatbaar worden geacht.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.