a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2020/00514

Datum:

21-12-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een stoepbord bij de ingang van een winkel van Nelson in Hoorn, voor zover daarop staat:

“Sale
2e paar €10,-
of ontvang €30 korting op één paar*”

In een kleiner lettertype staat:
“*voor deze actie gelden de originele verkoopprijzen. De korting wordt verrekend met het laagst geprijsde paar.”

De klacht

Klager wilde van de actie gebruik maken, maar na aankoop van een paar schoenen werd er geen korting gegeven omdat de gekozen schoenen niet in de sale zouden zijn. Volgens de medewerker en volgens de klantenservice is de actie enkel geldig op schoenen die in de sale zijn. De poster staat echter ook voor de ingang van de winkel en volgens klager wordt hierdoor de suggestie gewekt dat alle artikelen in de uitverkoop zijn.

Het verweer

De actie “2e paar €10” is één van de sale-rondes die ieder seizoen terugkomt in de winkels van Nelson. Bij alle rondes staan de deelnemende sale-artikelen gedurende de gehele looptijd van de actie in de daarvoor bestemde rekken. In de winkel hangt alleen op deze rekken de betreffende poster. Daarnaast is de poster terug te vinden in de winkeletalage en -indien bij de winkel aanwezig- door middel van een zogenaamd stoepbord.

Adverteerder merkt op dat inderdaad niet expliciet in de kleine letters staat dat de betreffende actie alleen geldig is op de artikelen uit de Sale-rekken. Echter bij binnenkomst in de winkel is er volgens adverteerder geen twijfel over mogelijk hoe de actie in elkaar steekt. Nergens anders in de winkel hangt de poster over deze actie. Uitsluitend op de Sale-rekken worden op weerszijden de posters gecommuniceerd. Daarnaast staat op de poster heel groot ‘Sale’, verwijzend naar de Sale collectie. Tijdens andere acties, zoals bijvoorbeeld “Sale: kortingen tot wel 50%” gaan klanten er ook niet vanuit dat het hele assortiment in de winkel van toepassing is. De posters worden al lang gebruikt en volgens adverteerder zijn er nooit eerder klachten over ontstaan.

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter beoordeelt de uiting zoals klager die zag, te weten als stoepbord voor de winkel. In deze uiting springt de mededeling “Sale  2e paar €10,-  of ontvang €30 korting op één paar*”, in het oog. De asterisk na het woord “paar” verwijst naar de tekstregel in een kleiner lettertype: “*Voor deze actie gelden de originele verkoopprijzen. De korting wordt verrekend met het laagst geprijsde paar”.

Uit hetgeen partijen naar voren hebben gebracht, begrijpt de voorzitter dat de actie enkel van toepassing is op schoenen uit de Sale-rekken. Niet in geschil is dat in de bestreden reclame-uiting niet staat dat de actie enkel van toepassing is voor de schoenen in de Sale-rekken. Naar het oordeel van de voorzitter betreft dit een beperking op de actie waar de gemiddelde consument in dit geval niet op bedacht is omdat niet naar een bepaalde collectie wordt verwezen en de uiting, zoals men die op straat ziet, mede daardoor zo kan worden opgevat dat de actie op de gehele collectie ziet. Om te voorkomen dat de consument op het verkeerde been wordt gezet, dient deze informatie daarom op duidelijke wijze te worden vermeld in de uiting. Nu het gaat om essentiële informatie, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat, zoals adverteerder aanvoert in de winkel direct duidelijk is dat de korting alleen voor een bepaalde groep schoenen geldt, maakt het voorgaande niet anders. De consument is dan immers door de uiting, die buiten staat, al naar binnen gelokt

De voorzitter beslist als volgt.

De beslissing

De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om voortaan niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken