a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Status:

Dossiernr:

2021/00197

Datum:

19-05-2021

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing gedeeltelijk (voor zover nodig)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Misleiding Beschikbaarheid

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting van Zwarte Cross op Facebook waarin onder meer staat:
“Vandaag presenteren wij met grote trots onze Zwarte Cross Sneakers i.s.m. Kops Schoenen. De sneakers zijn een uniseks model in de maten 36 t/m 46 en vanaf 9 april om 11:00 uur kun jij ze bestellen via www.zwartecross.nl! Van het eerste design met ZC-polsbandjes zullen er slechts 500 beschikbaar zijn. Wij verwachten dat er veel animo is, dus zorg dat je dan paraat zit!”

 

Samenvatting van de klacht

Klaagster maakt bezwaar tegen het feit dat de als zeer exclusief aangeprezen sneakers, waarvan er slechts 500 beschikbaar zouden zijn, later onbeperkt beschikbaar bleken te zijn. Dat maakt voor klaagster de door haar bestelde sneakers minder uniek en minder exclusief.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder begrijpt dat de uiting verkeerd verwoord is en heeft daarom aan klaagster excuses aangeboden. In andere reclame-uitingen rondom de Zwarte Cross Sneakers is wel duidelijk gecommuniceerd dat het “pas de eerste batch” was en dat bij succes meer zou worden geleverd.

 

Het oordeel van de voorzitter

Adverteerder maakt in de bestreden reclame-uiting melding van een gelimiteerd aanbod (“Van het eerste design met ZC-polsbandjes zullen er slechts 500 beschikbaar zijn”). Daarbij wordt gezinspeeld op een grote vraag (“Wij verwachten dat er veel animo is, dus zorg dat je dan paraat zit!”). De gemiddelde consument zal de uiting zo uitleggen dat er slechts een zeer beperkte voorraad van het aangeprezen, gewilde product beschikbaar zal zijn, waardoor het een aanzienlijke mate van exclusiviteit heeft. Volgens klaagster bleek het product later echter onbeperkt beschikbaar te zijn, hetgeen niet door adverteerder is betwist. Aldus is geen juiste informatie verstrekt over (de mate van) beschikbaarheid als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu adverteerder de fout heeft erkend, zal de aanbeveling om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken worden gedaan voor zover nog nodig.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken