De bestreden uiting
Het betreft een filmpje op YouTube (https://youtu.be/SiEpIkRHerE), waarin Ali B. en anderen rappend en dansend wijzen op het belang om anderhalve meter afstand te houden. In het filmpje zijn ook enkele sexy geklede vrouwen te zien.
De klacht
In het filmpje dat in opdracht van de gemeente Almere is gemaakt, worden vrouwen afgebeeld als seksobjecten, terwijl dit niets toevoegt aan de boodschap om anderhalve meter afstand te houden. Klaagster vindt dat ‘niet kunnen’ bij een door de overheid gemaakt filmpje.
Het verweer
Gemeente Almere (verweerder sub 1) voert aan dat zij niet de opdrachtgever voor het filmpje is of op andere wijze bij de totstandkoming van het filmpje betrokken is geweest. In een artikel in De Telegraaf is de indruk gewekt dat het filmpje een initiatief van de gemeente is geweest, maar dat is onjuist en berust niet op feiten. Het managementbureau van Ali B. (verweerder sub 2) bevestigt dat de gemeente Almere niets van doen heeft gehad met het filmpje. De videoclip ‘Anderhalf meter’ is een artistieke uiting, die is geproduceerd en gefinancierd door het label van verweerder sub 2.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter acht aannemelijk geworden dat de bestreden uiting louter als videoclip van artiesten moet worden aangemerkt, en niet als reclame waartoe gemeente Almere de opdracht heeft gegeven of anderszins verantwoordelijk moet worden gehouden. Nu geen sprake is van een reclame-uiting door of ten behoeve van een adverteerder in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), is de voorzitter niet bevoegd de bestreden uiting inhoudelijk te beoordelen. Gelet hierop wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter wijst de klacht af.