a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2020/00167

Datum:

20-04-2020

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial waarin achtereenvolgens wordt uitgebeeld hoe een vrouw in bad, een man achter een winkelkar en een vrouw bij een paard de controle verliezen over respectievelijk hun handen, benen en ogen. Terwijl dit gebeurt, zingt een kind: “Zeg maar dag tegen je handjes, zeg maar dag tegen je beentjes, zeg maar dag tegen je oogjes.” Hierna verschijnt in beeld: “MS-patiënten moeten vroegtijdig afscheid nemen van hun lichaamsfuncties. Help afscheid nemen van MS. AfscheidvanMS.nl.

 

Samenvatting van de klacht en de nadere toelichting door klaagster

Klaagster werkt in de GGZ met getraumatiseerde mensen en ervaart de televisiecommercial als shockerend. Zij stelt dat deze commercial bijdraagt “aan afstomping van het publiek” hetgeen juist moet worden voorkomen. De televisiecommercial is te schokkend om helemaal uit te kijken. Er vindt geen aankondiging plaats. Vanwege het effect van de beelden op de groep ernstig getraumatiseerden is het niet mogelijk ontspannen televisie te kijken. Het belang van patiëntenverenigingen en ziektebeelden dient tegen elkaar te worden afgewogen.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter stelt voorop dat het adverteerder vrij staat om in een commercial de aandacht te vestigen op de ernst van de ziekte MS. Dit staat ook niet ter discussie. Adverteerder doet dat in dit geval op een wijze die de lichamelijke gevolgen van de ziekte toont in de vorm van beelden en muziek die lijken te zijn bedoeld om aan te sluiten bij een horrorfilm. Daarbij is te zien hoe verschillende personen in alledaagse situaties blijkbaar door de gevolgen van MS overvallen worden, waarbij een kind zingt welke lichaamsfuncties uitvallen. De wijze waarop adverteerder aldus de aandacht op de ziekte MS vestigt, is zonder meer opvallend en bovendien zeer indringend te achten. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen zal waarderen dat de gevolgen van MS op een dergelijke indringende wijze worden belicht en dat sommigen, waaronder personen met trauma’s, deze beelden als verontrustend zullen ervaren. Dat neemt echter niet weg dat de voorzitter het wel toelaatbaar acht dat adverteerder op de onderhavige wijze MS en de symptomen daarvan onder de aandacht van het publiek brengt. In de commercial wordt de doelstelling van adverteerder (‘afscheid nemen van MS’) uitdrukkelijk toegelicht, zodat duidelijk is in welk kader de beelden en muziek dienen te worden geplaatst. Een aankondiging van de aard van de beelden is niet vereist. Nu de grenzen van het toelaatbare ook verder niet zijn overschreden, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
  

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken