a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2020/00251

Datum:

14-07-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een op Facebook geplaatste uitnodiging om deel te nemen aan een door Jijbentbelangrijk georganiseerde enquête, waarbij men volgens de uiting na het invullen een cheque ontvangt “ter waarde van € 15,- voor Wijnvoordeel.nl”.

 

Samenvatting van de klacht

Klaagster stelt dat in de uiting wordt geadverteerd met gratis alcohol in ruil voor het invullen van een enquête. Klaagster acht dit onwenselijk en illegaal.

 

Samenvatting van het verweer van Jijbentbelangrijk.nl

Het betreft hier geen wijncheque ter waarde van € 15,- maar een beloning (voucher) die de respondent ontvangt wanneer deze een vragenlijst ten behoeve van marktonderzoek volledig invult en daarbij zijn/haar gegevens vermeldt. Hiermee krijgt de consument een korting op een aankoop bij de retailer Wijnvoordeel.nl. ‘Wijn’ is onderdeel van de merknaam van de retailer, maar deze verkoopt niet alleen alcoholhoudende dranken. In de uiting mag de naam van de retailer worden genoemd om duidelijk te maken waar men de voucher kan inwisselen. Wijnvoordeel.nl is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor of betrokken bij de uiting en de enquête.

 

Samenvatting van het verweer van Wijnvoordeel.nl

Wijnvoordeel.nl sluit zich aan bij het verweer van Jijbentbelangrijk.nl.

 

Het oordeel van de voorzitter

1)  In de uiting wordt een dienst gevraagd in de vorm van het invullen van een enquête. Daarbij wordt een beloning in het vooruitzicht gesteld, namelijk een cheque van Wijnvoordeel.nl ter waarde van € 15,-. Blijkens de door Jijbentbelangrijk.nl overgelegde stukken is deze enquête bedoeld voor ouders van bijna afgestudeerde MBO-studenten. Niet gebleken is dat er bij de enquêtevragen een relatie met Wijnvoordeel.nl wordt gelegd. Verweerders stellen dat Wijnvoordeel.nl op geen enkele wijze bij de uiting en de enquête is betrokken. Op grond hiervan gaat de voorzitter ervan uit dat de cheque die in de uiting wordt genoemd uitsluitend ertoe dient om het invullen van de enquête door ouders van MBO-studenten te bevorderen, maar niet (mede) ter aanprijzing van alcoholhoudende drank. Om die reden is de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken niet van toepassing.

2)  De voorzitter heeft begrip voor het feit dat men verschillend kan denken over het verstrekken van een waardebon waarmee men (vooral) alcoholhoudende drank kan kopen in ruil voor het invullen van een enquête. Jijbentbelangrijk.nl handelt evenwel hiermee niet in strijd met enige wettelijke bepaling. Mede gelet op de doelgroep van de uiting kan ook niet worden gezegd dat de uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken