a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Niet)-commerciele reclame

Dossiernr:

2022/00077

Datum:

14-02-2022

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Niet)-commerciele reclame

Motivatie:

Propageren denkbeeld (ideele reclame)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Stichting DierenLot waarin wordt gezegd dat adverteerder duizenden vrijwilligers ondersteunt die zich inzetten voor dieren in nood. Ook komen betrokkenen van dierenhulporganisaties aan het woord die vertellen over de hulp aan gewonde dieren. Hierbij zegt een betrokkene namens Faunavisie Wildcare: “Je weet gewoon je hebt dat bedrag nodig per jaar en als dat er niet op staat moet de deur gewoon dicht.” Hierna wordt onder meer gezegd: “Zonder uw steun zijn zij gedwongen te stoppen omdat ze de kosten niet kunnen dragen.”

 

Samenvatting van de klacht

In de commercial wordt meermaals gesteld dat adverteerder de deuren moet sluiten als er niet genoeg donaties binnenkomen. Klager acht deze bewering misleidend gelet op het jaarverslag van adverteerder, de vergoeding die haar directie ontvangt, het marketingbudget en het eigen vermogen van adverteerder.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder komt op voor dieren in nood en ondersteunt lokale dierenhulporganisaties in Nederland. Veel van deze organisaties zouden niet meer bestaan als adverteerder ze niet financieel ondersteunt. Adverteerder kan deze organisaties alleen steunen met de hulp van donateurs. Dat laat adverteerder zien in de televisiecommercial. Daarbij geeft adverteerder betrokkenen van de lokale organisaties een stem. Er wordt in dat verband alleen gesproken over de begroting van Faunavisie. Deze organisatie staat symbool voor alle andere organisaties die door adverteerder worden ondersteund. Deze dierenhulporganisaties hebben helaas nog steeds veel geld nodig en daarom vraagt adverteerder in de spot mensen om donateur te worden zodat zij deze organisaties kan blijven helpen. Daarbij doet het niet ter zake wat haar begroting is. De commercial is niet misleidend.

 

Het oordeel van de voorzitter

Klager acht de uiting misleidend omdat daarin zou worden gezegd dat adverteerder de deuren moet sluiten als er niet genoeg donaties binnenkomen. Deze klacht is gebaseerd op een onjuiste interpretatie van de televisiecommercial. Het gaat immers niet om adverteerder zelf, maar om de lokale organisaties die zij steunt. Daarbij volgt uit de televisiecommercial dat deze organisaties voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van de donaties die aan adverteerder worden gedaan en dat zij op de korte of lange duur moeten sluiten als deze donaties worden gestaakt. Nu de klacht op een onjuiste interpretatie van de reclame-uiting berust en verder geen aanleiding bestaat om te oordelen dat de inhoud daarvan onjuist of misleidend is, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken