Samenvatting van de klacht en de repliek
De brievenbus van klager is voorzien van een Nee/Ja-sticker. Desondanks ontving klager een huis-aan-huis bezorgde flyer van afzender. Klager heeft tegen deze bezorging bezwaar gemaakt bij afzender omdat deze in lijn met de Code verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) zijn Nee/Ja-sticker moet respecteren. Aangezien klager in het verleden, ondanks zijn bezwaar hiertegen, vaker dergelijke flyers van afzender heeft ontvangen stelt klager in het onderhavige geval een uitspraak van de Reclame Code Commissie op prijs.
Samenvatting van de reactie van afzender
Het spijt afzender ten zeerste dat er een incident heeft plaatsgevonden met betrekking tot het ongewenst bezorgen van flyers van afzender bij klager, ondanks zijn expliciete voorkeur over de bezorging van een dergelijke flyer. Afzender betreurt deze gang van zaken en neemt de zaak uiterst serieus. Als politieke partij is het essentieel voor de Nederlandse democratie dat afzender in staat is om haar standpunten onder de aandacht van de kiezer te brengen. Afzender hecht dan ook grote waarde aan een onafhankelijke campagnevoering, waarbij zij streeft naar vrijwaring van invloeden van rijke geldschieters of grote bedrijven. Dit betekent dat afzender werkt met beperkte campagnebudgetten en volledig afhankelijk is van de inzet van vrijwilligers, die zorgvuldig geïnstrueerd worden over de geldende reclamecode. In dit geval is er een menselijke fout gemaakt. Om herhaling te voorkomen is de verantwoordelijke persoon hierop aangesproken. Er zijn passende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat klager in de toekomst geen ongewenst materiaal van de afzender zal ontvangen.
Het oordeel van de voorzitter
1. Klager heeft bezwaar gemaakt tegen het deponeren van de bestreden flyer in zijn brievenbus door een lokale afdeling van een politieke partij, omdat zijn brievenbus is voorzien van een Nee/Ja-sticker. Naar de voorzitter begrijpt bevat de bestreden huis-aan-huis bezorgde flyer reclame voor de denkbeelden van afzender in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code. Een dergelijke huis-aan-huis bezorgde flyer moet worden aangemerkt als ongeadresseerd reclamedrukwerk als bedoeld in artikel 1.1 Code VOR. Afzender heeft niet weersproken dat de bestreden huis-aan-huis bezorgde flyer in de brievenbus van klager is gedeponeerd noch dat de brievenbus van klager op het moment van bezorgen van de flyer voorzien was van een zogenoemde Nee/Ja-sticker. De voorzitter neemt aan dat dit een sticker is als bedoeld in bijlage 1 bij de Code VOR.
2) Nu desondanks de bewuste flyer in de brievenbus van klager is gedeponeerd, is op grond van het voorgaande artikel 3.1 Code VOR overtreden. Op grond van deze bepaling dient afzender alle maatregelen en voorzieningen te treffen die noodzakelijk zijn teneinde de respectering van de op bijlage 1 vermelde stickers te bereiken en voor de verdere uitvoering en naleving van de Code VOR. Gelet op de uitdrukkelijke toezegging dat zij in de toekomst wederom Nee/Ja-stickers zal respecteren, wordt in het dictum volstaan met de enkele constatering dat afzender heeft gehandeld in strijd met artikel 3.1 Code VOR. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Afzender heeft gehandeld in strijd met artikel 3.1 Code VOR.