a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Nutsvoorzieningen

Status:

Dossiernr:

2019/00521

Datum:

24-09-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een gesponsorde uiting van HalloStroom op Facebook.

In de uiting staat, boven de afbeelding van een dak met zonnepanelen:

“Gezocht: 450 Huishoudens in Utrecht

Deze voorzien wij van zonnepanelen op het dak (alleen voor koopwoningen). Het plaatsen van de zonnepanelen is kosteloos. Het enige wat jij hoeft te doen is jouw dak ter beschikking stellen!

Klik op ‘Meer informatie’ om te zien of uw huis in aanmerking komt.”

 

De klacht

Klager heeft naar aanleiding van de advertentie zijn gegevens ingevuld. Hij ontving daarop een e-mail van HalloStroom met als onderwerp “Leuk dat je interesse hebt in zonnepanelen huren!” In de advertentie staat dat het enige dat de lezer hoeft te doen is het dak beschikbaar te stellen, er wordt met geen woord gerept over het huren van zonnepanelen. Klager vindt de uiting, die alleen lijkt te zijn bedoeld om aan contactgegevens te komen, misleidend.

 

Het verweer

HalloStroom voert het volgende aan, verkort en zakelijk weergegeven.

Dat in de uiting niet gesproken wordt over een huurconstructie is op zichzelf geen reden om de uiting als misleidend aan te merken. Het productaanbod van HalloStroom bestaat uit een pakket met verschillende onderdelen, waaronder zonnepanelen, randapparatuur, een verzekering en installatie. Omdat de installatiekosten voor veel mensen een belangrijke keuzevariabele zijn bij het nemen van een zonnepanelenpakket, wordt in de uiting specifiek vermeld dat de installatie in het pakket van HalloStroom kosteloos is. Het aanbod in de uiting is een oproep aan geïnteresseerden om zich aan te melden voor een gratis en vrijblijvende analyse van de wensen en de mogelijkheden voor plaatsing van de zonnepanelen. Op basis van het ingevulde formulier op Facebook neemt HalloStroom contact op met de betrokkene om de mogelijkheden, de voorwaarden en de investering te bespreken. Van misleidende communicatie is geen sprake, aldus HalloStroom.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

In de bestreden uiting op Facebook zegt HalloStroom dat zij “450 huishoudens in Utrecht” (koopwoningen) zoekt die zij zal voorzien van zonnepanelen op het dak. Niet is in geschil dat het hierbij gaat om zonnepanelen die door de eigenaar van de betreffende woning moeten worden gehuurd. De klacht stelt aan de orde of de uiting wegens het ontbreken van informatie over de huur van de zonnepanelen misleidend is. De Commissie overweegt als volgt.

2.

In de uiting stelt HalloStroom dat het plaatsen van de zonnepanelen kosteloos is en benadrukt: “Het enige wat jij hoeft te doen is jouw dak ter beschikking stellen!” Hierdoor kan bij de gemiddelde consument gemakkelijk de indruk ontstaan dat het gaat om een verzoek aan eigenaren van een koopwoning om HalloStroom ‘ter wille te zijn’ door hun dak ter beschikking te stellen voor de plaatsing van zonnepanelen. Deze indruk wordt nog versterkt door de mededeling dat onder de knop ‘Meer informatie’ kan worden bekeken “of uw huis in aanmerking komt”.

In werkelijkheid betreft de uiting een aanbod tot huur van zonnepanelen, waarvan (alleen) de plaatsing bij 450 huishoudens kosteloos is.

3.

Nu in de uiting niet wordt gewezen op de huurconstructie en de daarbij behorende huurkosten van de zonnepanelen, is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

4.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken