a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Nutsvoorzieningen

Dossiernr:

2020/00415

Datum:

02-12-2020

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Nutsvoorzieningen

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

Samenvatting van de klacht

Klager is namens adverteerder benaderd voor telefonische direct marketing. Hij heeft daarbij meerdere overtredingen van de Code voor Telemarketing 2020 (CTM) geconstateerd en zich hierover beklaagd bij adverteerder. Het betreft de volgende overtredingen:

  1. klager is gebeld terwijl hij in het Bel-me-niet register is ingeschreven, hetgeen een overtreding is van artikel 2 lid 1 CTM 2020,
  2. het nummer waarvandaan is gebeld, geeft geen informatie over de beller. Dit is een overtreding van artikel 5 lid 3 CTM 2020.

 

Samenvatting van het verweer

Adverteerder stelt dat zij de klacht met klager in onderling overleg heeft “opgelost”.

 

De reactie van klager

Het is een raadsel waarom adverteerder stelt dat de klacht is opgelost.

 

Het oordeel van de voorzitter

Niet betwist is dat adverteerder in strijd met artikel 2 lid 1 CTM 2020 klager heeft benaderd alsmede dat zij daarbij in strijd met artikel 5 lid 3 CTM 2020 niet heeft gebeld met een zichtbaar telefoonnummer, waarop zij teruggebeld kan worden. De klacht is dus gegrond.

 

De beslissing van de voorzitter

Op grond van het voorgaande heeft adverteerder gehandeld in strijd met artikel 2 lid 1 CTM 2020 en in strijd met artikel 5 lid 3 CTM 2020. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken