a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Overige (geen passende categorie)

Dossiernr:

2016/00326

Datum:

23-05-2016

Uitspraak:

Aanbeveling met ALERT

Product/dienst:

Overige (geen passende categorie)

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een aan klaagster gerichte e-mail, waarin onder meer het volgende staat:

“met plezier delen we u mede dat uw e-mailadres geselecteerd is in het kader van 6de Editie van het Onderzoek naar het Ecologische Bewustzijn van Europeanen. (…).

Wij vragen u om enkele minuten te vinden om onze enquête in te vullen en enkele vragen eerlijk te beantwoorden. (…).

Voor uw deelname aan het onderzoek hebben de Sponsoren van ons onderzoek voor u een Voucher voor gratis overnachtingen voorbereid:”

Hieronder is een voucher afgebeeld waarop, naast een groot afgedrukte 3, staat:

“VOUCHER

 Een voucher voor 3 dagen accommodatie

 Aantal personen: 2

 Geldigheidsperiode: 6 maanden

 Nr. (…)”

Onder de voucher is een button opgenomen met de tekst: “IK DOE MEE >>”

Onder deze button staat onder meer:

“Hoe kan ik mijn voucher in ontvangst nemen en inwisselen?

Nadat u de enquête heeft ingevuld, moet u het ontvangstformulier nog invullen. De voucher zal per post toegestuurd worden naar het opgegeven adres. (…) Op de dag van aankomst moet u de voucher aan de balie tonen om voor de overnachtingen niet te hoeven betalen. (…).

Wij nodigen u uit om deel te nemen. Klik a.u.b. hier.”

Onder de afbeelding van bloemen met daarin groot afgedrukt de tekst “Help ons een betere toekomst te creëren!” staat, in kleine letters:

“Voor de voorbereiding en bezorging van de voucher per post naar het opgegeven adres moet een emissietoeslag betaald worden (29,50 €). De enige kost van het verblijf met de cheque in een hotel zijn de verplichte maaltijdkosten die betaald worden na aankomst in het hotel.” 

 

De klacht

In de e-mail wordt drie dagen gratis accommodatie voor twee personen aangeboden als je meedoet aan een onderzoek over ecologie. Aan het eind blijkt echter dat een bedrag van     € 29,50 moet worden betaald. Omdat dit als een volslagen verrassing komt, vindt klaagster de uiting misleidend.

 

Het oordeel van de Commissie

1. In de e-mail wordt gesproken over een “voucher voor gratis overnachtingen”. Er blijkt echter een “emissietoeslag” van € 29,50 te moeten worden betaald “voor de voorbereiding en bezorging van de voucher per post”. In zoverre acht de Commissie de uiting misleidend als bedoeld in Bijlage 1 onder 19 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC. In Bijlage 1 onder 19 staat dat het onder alle omstandigheden misleidend is om een product als gratis te omschrijven als de consument iets anders moet betalen dan de onvermijdelijke kosten om in te gaan op het aanbod en het product af te halen dan wel te laten bezorgen. Het bedrag van € 29,50 ziet niet op dergelijke kosten, maar op kosten van uitgave en levering van de voucher.

2. In haar beslissing van 21 december 2015 betreffende een vrijwel gelijkluidende uiting (dossier 2015/01136) heeft de Commissie adverteerder reeds aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Nu adverteerder aan deze aanbeveling kennelijk geen gevolg geeft, heeft de Commissie besloten de onderhavige uitspraak als Alert te verspreiden en aldus onder de aandacht te brengen van een breed publiek.

3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal de uitspraak als Alert laten verspreiden.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken