De bestreden reclame-uiting
Het betreft een door klaagster via haar brievenbus ontvangen folder van mondkapjeseffecten.nl. Daarin staat onder de aanhef “Mondkapje op? Weet wat je draagt!” onder meer:
“Opeens worden we verplicht een mondkapje te dragen. Wat zijn eigenlijk de effecten hiervan? “Baat het niet, schaadt het niet” wordt vaak gezegd. Maar is dat wel zo?”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klaagsters brievenbus is voorzien van een Nee/Nee-sticker, wat betekent dat zij geen ongeadresseerd reclamedrukwerk wil ontvangen. Desondanks ontving zij de onderhavige folder.
Het oordeel van de voorzitter
Naar het oordeel van de voorzitter moet de bestreden, ongeadresseerde folder worden aangemerkt als reclame voor denkbeelden als bedoeld in artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code. Afzender heeft niet weersproken dat zij deze folder in klagers brievenbus heeft gedeponeerd of laten deponeren, terwijl deze brievenbus voorzien was van een zogenaamde Nee/Nee-sticker. De voorzitter neemt aan dat dit een sticker als bedoeld in bijlage 1 bij de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) betreft.
Gelet op het bovenstaande heeft afzender artikel 3.1 Code VOR overtreden. Daarin is bepaald dat afzenders en verspreiders ieder voor zich en in gezamenlijk overleg alle maatregelen en voorzieningen moeten treffen die noodzakelijk zijn teneinde de respectering van de op bijlage 1 vermelde stickers te bereiken.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Afzender heeft artikel 3.1 Code VOR overtreden. De voorzitter adviseert afzender om niet meer op een dergelijke wijze ongeadresseerd reclamedrukwerk te (doen) verspreiden.