De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Pampers, waarin te zien is hoe een vrouw en een man een baby verschonen.” Daarbij wordt gezegd:
“Wanneer jonge baby’s trappelen en bijna kruipen, zijn luiers met plakstrips soms lastig om aan te doen. Tijd voor Pampers luierbroekjes met elastische tailleband.
Easy, 1-2-3 aan en ze blijven tot 12 uur droog. Voor de meest beweeglijke baby’s. Pampers luierbroekjes.”
Samenvatting van de klacht
Klaagster is van mening dat de luierbroekjes op verschillende manieren kunnen worden aangeprezen. De “naakte, mooie spartelende baby”, die door een man wordt verschoond, hoeft niet als voorbeeld te worden gebruikt en kan een “trigger voor zieke geesten” zijn. Klaagster verzoekt de reclame te laten veranderen.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de betreffende, neutrale beelden van een baby die wordt verschoond niet van dien aard zijn dat de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Dat te zien is dat ook een man de baby verschoont, geeft geen aanleiding over het voorgaande anders te oordelen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.