a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Dossiernr:

2019/00458

Datum:

16-08-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

 

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een TV-commercial voor “Axe Ice Chill Body Spray”, waarin de varianten “Axe Ice Breaker” (in een zwart-groene verpakking) en Axe Ice Chill (zwart-blauwe verpakking) aangeprezen worden. De voice-over luidt (voor zover van belang): “The new Axe Ice Chill Body Spray lowers your skin temperature by six degrees.” In beeld verschijnt de tekst “- 6°”.

 

De klacht

 

Volgens klager is de bewering dat de body spray de huidtemperatuur met zes graden verlaagt “complete onzin”. En als het al zo is, dan kan het temperatuurverlagende effect van de spray nooit langer dan een paar seconden aanhouden, aldus klager.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Volgens adverteerder is de claim dat de spray de huidtemperatuur met zes graden verlaagt, juist. Zij heeft de resultaten overgelegd van een onderzoek naar het effect van de spray op de huidtemperatuur, dat is uitgevoerd door het proDERM Institute for Applied Dermatological Research in Duitsland. Uit dit onderzoek (onder 26 mannen) blijkt dat de huidtemperatuur, gemeten over een periode van vijf minuten, gemiddeld met 10,774°C daalt, dus (zelfs) meer dan de zes graden die in de commercial genoemd worden, aldus adverteerder. Zij voegt daar aan toe dat de spray ethanol en drijfgas bevat. De combinatie van deze twee leidt tot een verkoelend effect op de huid.

 

Voor wat betreft klagers bezwaar dat het effect niet langer dan een paar seconden kan aanhouden, merkt adverteerder op dat het effect is gemeten over een tijdspanne van vijf minuten. Overigens wordt in de commercial niet gesproken over enige tijdsduur van het verkoelend effect, en wordt (dus)

niet geclaimd dat het verkoelende effect een X aantal secondes of minuten aanhoudt, aldus adverteerder.  

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de TV-commercial wordt geclaimd dat de bodyspray de lichaamstemperatuur met

6°C verlaagt. Klager betwist dit effect. 

 

De bodyspray is een cosmetisch product in de zin van de Reclamecode Cosmetische Producten (RCP). In artikel 3 van deze code staat (kort samengevat) dat beweringen over cosmetische producten, zowel expliciet als impliciet, onderbouwd moeten zijn met voldoende en toetsbaar bewijsmateriaal.

 

Naar het oordeel van de Commissie heeft adverteerder de claim met betrekking tot de 6°C voldoende onderbouwd: uit het door haar overgelegde onderzoek kan worden afgeleid dat de spray een temperatuurverlagend effect heeft van meer dan 6°C.

 

Gelet op de overgelegde onderzoeksresultaten en de uitleg in het verweer over het effect van drijfgas en ethanol op de huid, is de Commissie van oordeel dat de in de commercial gemaakte claim voldoende aannemelijk is gemaakt. De klacht dat de betreffende bewering “complete onzin” is, wordt daarom afgewezen.

 

Klagers bezwaar dat het temperatuurverlagende effect van de spray “nooit langer dan een paar seconden” kan aanhouden treft evenmin doel, omdat de uiting geen claim bevat met betrekking tot de duur van het verkoelende effect. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat deze vooronderstelling van klager niet juist is.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken