De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.
Een uiting op http://folder.etos.nl/week-27-28-2019.
Daarin staat onder het kopje:
“ TOT
26,-
KORTING”
de afbeelding van twee verpakkingen Gilette scheermesjes, met daaronder de tekst:
“Gilette navulmesjes
voordeelpak alle varianten
prijsvoorbeeld Mach 3
scheermesjes 16 stuks
32.99 19.79”.
2.
Een uiting in een huis-aan-huisfolder van 2 juli 2019, met dezelfde inhoud als hierboven onder 1 omschreven.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager bezocht de vestiging van Etos in de Markthal in Rotterdam. Daar kon hij de in de bestreden uitingen bedoelde scheermesjes niet voor de geadverteerde prijs kopen; aan klager werd meegedeeld dat er sprake was van een drukfout en dat de “eigenlijke prijs 31,79 had moeten zijn”.
Volgens klager is er sprake van een manier om mensen naar de winkel te lokken en is het niet de eerste keer dat dit gebeurt.
De reactie van adverteerder
Na onderzoek is gebleken dat er sprake is van een drukfout. De prijs is € 50,99. Regelmatig hanteert adverteerder een afprijzing van € 50,99 voor € 32,99. In week 27-28 was er sprake van een verdere afprijzing, namelijk van € 50,99 naar € 30,59.
Adverteerder concludeert dat in dit geval zowel de ‘van’ als de ‘voor’ prijs verkeerd zijn vermeld.
E-mail van 19 juli 2019 van klager
Klager handhaaft zijn klacht, en voert hiertoe het volgende aan.
In de winkel, die klager vier dagen na het verschijnen van de folder bezocht, wist men al dat er sprake was van een fout. Onder deze omstandigheden vraagt klager zich af waarom niet op zijn minst in de folder op de website, direct na constatering van de fout, is vermeld dat er sprake was van een drukfout. Er worden veel te vaak drukfouten gemaakt, aldus klager.
E-mail van 26 juli 2019 van adverteerder
Adverteerder heeft niet meer kunnen traceren of en zo ja wanneer de winkel de fout heeft doorgegeven aan de afdeling die de online folder beheert. De folder met de betreffende uiting (week 27/28) staat in ieder geval niet meer online, en is automatisch vervangen door een nieuwere folder.
Het oordeel van de voorzitter
Nu klager onweersproken heeft gesteld dat de inhoud van uiting 2 gelijk is aan de inhoud van uiting 1, neemt de voorzitter dit laatste als vaststaand aan.
In reactie op de klacht heeft adverteerder meegedeeld dat er sprake is van een drukfout, in die zin dat de in de bestreden reclame vermelde van- en voorprijs beide onjuist zijn. Gelet hierop gaan de bestreden uitingen gepaard met onjuiste informatie betreffende de prijs en het bestaan van een specifiek prijsvoordeel. Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uitingen in strijd met artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De voorzitter acht de uitingen in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.