a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Status:

Dossiernr:

2019/00559

Datum:

03-10-2019

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Persoonlijke verzorging en uiterlijk

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een tv-commercial, waarvan de tekst, voor zover voor de beoordeling van belang, luidt:
“En alles in huis wat je nodig hebt. Daarom hebben we de Welkom Thuis Toppers bij Kruidvat. Nu alle Sensodyne: 3 voor 8,99. 8,99?! Ik sta met mijn mond vol tanden hé! […]”.

Terwijl de tekst over de tandpasta wordt uitgesproken, verschijnen de verpakkingen van vijf verschillende Sensodyne varianten in beeld (“Multicare”, “Gentle Whitening”,”Deap Clean Gel”, “(Fresh) Mint” en “Extra Fresh Gel”), die met een rood lintje samengebonden aan een ballon hangen. Naast de verpakkingen staat “3 voor 8,99”.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de commercial misleidend, omdat daarin wordt gezegd dat men kan kiezen uit het hele assortiment, terwijl in de winkel bleek dat deze aanbieding slechts voor 3 varianten gold, die volgens klager toevallig ook nog de goedkoopste waren.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.
In de tv-commercial worden de tandpasta’s genoemd die wel in de actie vallen. Door deze producten te tonen, wordt de consument op de hoogte gesteld welke artikelen precies meedoen in de actie. Adverteerder heeft tevens een andere uiting van dezelfde actie overgelegd. Daarin staat onder meer: “Keuze uit het hele assortiment. M.u.v. Gevoeligheid en Tandvlees, Repair & Protect, Complete Protection, Rapid Relief, Proglasur en multipakken. Alle combinaties mogelijk.” Door in deze laatstgenoemde uiting de uitzonderingen te benoemen, en in de tv-commercial te tonen welke artikelen binnen de actie vallen, is de consument geïnformeerd, aldus adverteerder. 

 

Het oordeel van de Commissie

De klacht heeft betrekking op de tv-commercial. De Commissie zal daarom deze commercial beoordelen. Hoe de actie in andere uitingen van adverteerder is gepresenteerd, is bij deze beoordeling niet van belang.

In de commercial wordt gezegd: “Nu alle Sensodyne voor 8,99”. Intussen verschijnen 5 verschillende Sensodyne verpakkingen in beeld. De gemiddelde consument zal deze tekst (al dan niet in combinatie met het beeld) niet anders opvatten dan dat de aanbieding daadwerkelijk voor alle Sensodyne-tandpasta’s in het assortiment van Kruidvat geldt. Nu dat niet het geval blijkt te zijn en de actie kennelijk alleen voor een beperkt aantal tandpasta-varianten geldt (volgens klager zijn dit er 3, volgens adverteerder de 5 getoonde varianten), is sprake van onjuiste informatie ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken