a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2018/00600

Datum:

17-09-2018

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Apenheul in het kader van “onderzoekersweken”. In de commercial wordt onder meer gesproken over een “bos vol loslopende apen”. Daarbij zijn onder meer apen te zien die zich op enige afstand van personen bevinden.

 

De klacht

De televisiecommercial is misleidend omdat deze het doet voorkomen dat bezoekers omringd worden door apen als ze door het park lopen. Dit was voorheen het geval. Klaagster heeft echter ervaren dat de apen tegenwoordig worden weggejaagd zodra zij een bezoeker benaderen. Adverteerder voert als beleid dat moet worden voorkomen dat apen te brutaal worden. Adverteerder mag dit beleid voeren maar moet dan geen mensen lokken met beelden die suggereren dat de apen bij het publiek mogen komen.

 

Het verweer

Dit wordt als volgt samengevat. Apenheul is een groot bos waarin bijna driehonderd apen leven waarvan ongeveer de helft los loopt tussen de bezoekers. De apen hebben altijd zelf de keuze om dichtbij bezoekers te komen. De apen kunnen dan uit het bos tevoorschijn komen en naar de bezoekers toe gaan. Bezoekers waarderen dit verrassingseffect en de zichtbaarheid van de dieren met een hoog rapportcijfer. Adverteerder geeft in reclame-uitingen een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld. Fysiek contact met apen komt nauwelijks voor en wordt ook niet gestimuleerd. Dit contact wordt daarom niet getoond in de reclame. Er kunnen zich situaties voordoen dat apen op afstand van mensen moeten worden gehouden wegens een veranderende situatie binnen een groep dieren. Mogelijk is klaagster hiervan getuige geweest. Dit is echter geen regulier beleid maar een uitzondering.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt dat klaagster bepaalde verwachtingen had over een bezoek aan de Apenheul. Hierbij noemt zij in de eerste plaats dat zij omringd zou worden door apen. Naar het oordeel van de voorzitter wekt de televisiecommercial een dergelijke suggestie niet. Hierin is immers geen situatie te zien van mensen die “omringd” worden door apen. Daarnaast is geen fysiek contact te zien tussen apen en bezoekers. Voor zover personen in de nabijheid van een aap zijn te zien, is sprake van enige afstand. Overigens heeft adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt dat het geen regulier beleid van haar is om apen bij bezoekers weg te houden. De voorzitter gaat daarom ervan uit dat de loslopende apen bezoekers doorgaans tot op korte afstand kunnen naderen. Dat adverteerder in uitzonderingsgevallen bepaalde maatregelen dient te nemen met betrekking tot het contact tussen mens en aap, en deze situatie zich blijkbaar tijdens het bezoek door klaagster heeft voorgedaan, brengt op grond van het voorgaande niet mee dat de televisiecommercial onjuist of misleidend is. De gemiddelde consument zal bovendien in enige mate rekening houden met de mogelijkheid dat bij het contact met apen bepaalde restricties nodig kunnen zijn. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken