a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2018/00772

Datum:

10-12-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een Google zoekresultaat waarin staat:

“Simon And Garfunkel Tickets | Concertgebouw, Amsterdam | viagogo.nl

[adv.] ticket.viagogo.nl/Nederland/Tickets-2018

Big Sale. Verkoop Gaat Snel. Mis Het Niet. Prijzen Stijgen. Koop Je Tickets Nu. Verkoopt Snel. Laagste Prijzen. Track&Trace Verzending. Super Snel Uitchecken. Geen Rijen

Tickets            Alle Simon and Garfunkel     Zie Simon and Garfunkel      Alle Events”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager maakt namens zijn moeder bezwaar tegen de uiting, omdat zij dacht naar een concert van Simon and Garfunkel te gaan. In werkelijkheid blijkt het om een concert van een Simon and Garfunkel coverband te gaan. Er staat volgens klager een “hoop onzin” en een “hoop tekst” in de uiting om urgentie te creëren, maar nergens staat dat Simon and Garfunkel helemaal niet optreden. Volgens klager staat er alleen op het laatst dat het gaat om “de music of Simon and Garfunkel”. Dit is volgens klager “misleidende reclame pur sang”.

 

Het oordeel van de Commissie

1) De Commissie vat de klacht aldus op dat klager vindt dat door de bestreden uiting de indruk wordt gewekt dat er wordt doorverwezen naar een website waarop tickets voor een concert van de “echte” Simon and Garfunkel worden verkocht, terwijl het in werkelijkheid om een coverband blijkt te gaan.

2) Gelet op de gehele uiting waarbij uitsluitend wordt gesproken over “Simon and Garfunkel” en oproep tot snelle aanschaf van de tickets, zullen consumenten in de veronderstelling kunnen verkeren tickets voor een concert van het duo Simon and Garfunkel te kopen, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Indien en voor zover de consument door te klikken op de link al zou kunnen opmaken dat het een coverband betreft, gezien de vermelding op de website van adverteerder waar staat “the music of Simon and Garfunkel”, laat dit onverlet dat het zoekresultaat daarvan geen melding maakt.

3) Gelet op het voorgaande gaat de uiting gepaard met onduidelijke informatie ten aanzien van de aard van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Om die reden wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken