a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Dossiernr:

2019/00053

Datum:

04-03-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Recreatie, amusement, cultuur en sport

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een TV-commercial met de volgende tekst:

“Jesus Christ Superstar komt nog eenmaal naar Nederland. De grootste rock-opera aller tijden. Met de legendarische Ted Neeley in de rol van zijn leven. 14 december tot en met 21 januari in Amsterdam, Den Haag, Groningen en Antwerpen. Mis het niet. Tickets via jesuschristmusical.nl.” In beeld verschijnt onder meer de volgende tekst: “14 dec. t/m 21 jan.”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Klager vindt de commercial misleidend omdat de musical enkele jaren terug óók werd aangekondigd als “uniek” en “voor de laatste keer in Nederland”. Klager heeft de musical in januari 2017 bezocht in Groningen. Hij voelt zich – achteraf gezien – met verkeerde informatie overgehaald tickets te boeken. Hij dacht bij een unieke gelegenheid te zijn, wat het nu niet blijkt te zijn geweest.    

 

Het verweer

Op basis van de informatie die adverteerder in 2017 had, had zij destijds de intentie om de musical met in de hoofdrol Ted Neeley voor het laatst in Nederland te programmeren.  De opvoeringen in 2017 maakten deel uit van de Europese afscheidstournee van de musical met Ted Neeley in de hoofdrol, gezien de hoge leeftijd van de heer Neeley. Echter op speciaal verzoek van het Nederlandse publiek en Ted Neeley zelf, is deze afscheidstournee telkens weer verlengd. Hierdoor is het momenteel zo dat de musical nog steeds door Europa tourt en ook Nederland weer aandoet. Volgens adverteerder gebeurt dit vaker, zoals bijvoorbeeld het terugkeren van Farewell tours van Cher, de Rolling Stones en Ennio Morricone. 

 

Het oordeel van de Commissie

In de commercial (die in 2016/2017, en in 2019 opnieuw is uitgezonden) wordt de tournee van de musical Jesus Christ Superstar met hoofdrolspeler Ted Neeley aangeprezen met de woorden “komt nog eenmaal naar Nederland”. Klager maakt bezwaar tegen de commercial die hij in 2017 heeft gezien, omdat hij naar aanleiding van die commercial de musical heeft bezocht met de gedachte dat het de laatste mogelijkheid was. Dat blijkt nu niet zo te zijn: de musical is in 2019 opnieuw opgevoerd in Nederland.   

Deze klacht kan niet slagen.

Adverteerder heeft meegedeeld dat zij in 2017 nog niet wist dat de musical langer zou rondreizen dan gepland. De Commissie acht dit aannemelijk, mede vanwege de voor deze rol hoge leeftijd van de hoofdrolspeler. Dat de musical destijds is aangeprezen met de woorden “komt nog eenmaal naar Nederland” betekent daarom niet dat adverteerder op dat moment de consument met onjuiste informatie heeft misleid.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken